-
Vai mīlestība ir māksla
Nr. | Название главы | Стр. |
1. | Ērihs Fromms | 1 |
2. | „Mīlestības māksla” | 2 |
3. | „Vai mīlestība ir māksla?” | 3 |
4. | Kopsavilkums | 10 |
5. | Secinājumi | 11 |
6. | Bibliogrāfija | 12 |
Veiktajā analīzē, šīs problēmas es izanalizēju tuvāk, taču kopsavilkumā varu teikt to, ka Ē. Fromms, manuprāt, mīlestību cilvēkiem parāda no savādākas puses. Viņš mīlestības jēdzienu apskata un izanalizē ļoti dziļi, atspoguļo vairāk tās „ēnas” puses. Reizēm es pat sev uzdevu jautājumu, vai vispār to visu gribu zināt? Taču tādos brīžos man palīdzēja Filipa Aurēlija Paracelza citāts grāmatas sākumā: "Tas, kas neko nezina, neko nemīl. Tas, kas neko neprot darīt, neko nesaprot. Tas, kas neko nesaprot, ir nevērtīgs. Bet tas, kas saprot, arī mīl, ievēro, redz... Jo vairāk kāds zina, jo lielāka ir mīla...”
5. Secinājumi
Vai mīlestība ir māksla? Šādu jautājumu Fromms man, kā arī citiem lasītājiem uzdod jau pašā grāmatas sākumā. Bet vai viņš cerēto atbildi tā arī saņēma? Nenoliedzami mīlestība ir viena no sarežģītākajām mākslām. Tā ir māksla, kurā cilvēks pārvar ierobežotību, skaudību un tieksmi valdīt, viņš iemanto drosmi un spēku. Mīlestības pierādījums, kā raksta Fromms, ir tās dzīvīgums, savstarpējo attiecību dziļums un spēks.
Apkopojot veikto analīzi, izanalizētās pamatidejas, manuprāt, es varu secināt tikai vienu – mīlestības māksla ir reizē arī dzīves māksla. Kas viņām abām kopīgs? Iespējams, pavisam vienkārši, dzīvot nozīmē – mīlēt, mīlēt nozīmē dzīvot. Mēs tās nevaram atdalīt, jo tās ir savstarpēji saistītas, tās vienu otru papildina.
…
Mīlestība ir mūžīgā tēma ne tikai reliģijai, psiholoģijai un mākslai, tā ir cilvēka dzīves tēma, viņa esamības forma kā īstenajā, tā pseidovariantā. Fromms savā darbā „Vai mīlestība ir māksla?” runā par „mīlestības mākslas” galvenajām problēmām, dažas no tām • Kā būt mīlētam, nevis kā mīlēt pašam • Objekta problēma, spēju jautājums • „Pirkšanas princips” attiecībās (partneris - balva) • Mīlestības mākslas apguve