-
Kognitīvais mācību modelis
Māciet skolēniem novērtēt savu ideju kvalitāti un to īstenošanas iespējamās sekas;
4. Novērtējiet skolēnu oriģinālās un lietderīgās idejas, akcentējot ne tikai rezultātu, bet arī domāšanas procesu. Skolēniem jājūt, ka viņu idejas ir vērīgas un uzmanības vērtas;
5. Piedāvājiet atrisināt vēl nepazīstamus uzdevumus, māciet būt neatlaidīgiem un neatkāpties neveiksmju dēļ;
6. Mudiniet skolēnus plānot uzdevumu risināšanas gaitu, izmantojot agrāk iegūtās zināšanas. Atgādiniet, ka bieži tieši plānošanas process ir svarīgāks par plānu;
7. Mudiniet skolēnus neierindot uzdevumu kādā noteiktā grupā, jo tas pieradina domāt neelastīgi. Novērtējiet oriģinālus risinājumus
Kognitīvajam mācību modelim ir daudz piekritēju. Tie ir gan kritiskās domāšanas pieejas veidotāji, gan skolotāji praktiķi.
…
Ja šis skolēns varēs stundu laikā lietot vairākus intelekta veidus, iespējams, viņš ar lielāku interesi gatavosies nākamajai stundai, zinādams, ka ar kādu no uzdevumiem noteikti tiks galā. Šo pieeju var izmantot arī uzvedības un disciplīnas problēmu risināšanai. Piemēram, ja skolēnam ar uzvedības problēmām vadošais valodnieciskais intelekts, tad problēmu var atrisināt sarunu ceļā, skolēnu jāmudina lasīt atbilstošas grāmatas, kurās atrodami ieteikumi šādu problēmu risināšanai, skolēnam jāmāca veidot “iekšējais dialogs”, lai attīstītu paškontroli. Protams, jāņem vērā skolēna vecums un izpratnes līmenis, lai informācija būtu saprotama. H. Gārdnera piedāvātais modelis ir gana interesants, taču tas nav īpaši plaši izmantots, jo paredz nopietnu un rūpīgu skolēnu izpētes darbu. Biežāk skolotāji izvēlas pierasto un efektīvo kognitīvo mācību modeli. Un tāpēc es par to modeli centīšos šajā darbā izanalizēt.
