-
Augstākās izglītības kvalitātes kompetentu koncepcija Boloņas procesa ietvaros
Ieviešanas pieredze Latvijas augstskolās
Latvija kā viena no tām valstīm, kas jau 1999. gadā parakstīja Boloņas procesa deklarāciju, ir pilntiesīga vienotās Eiropas augstākās izglītības telpas dalībniece. Latvija Izglītības un zinātnes ministrijas vadībā ir veiksmīgi īstenojusi vairākas Boloņas procesa reformas: viena no pirmajām ieviesusi trīs ciklu augstāko izglītību (bakalaura, maģistra un doktora studijas); ieviesusi diploma pielikumu; ieviesusi kredītpunktus studiju darba raksturošanai (ECTS); izveidojusi un ieviesusi augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmu atbilstoši Eiropas Savienības standartiem un vadlīnijām kvalitātes nodrošināšanā, kas ir garants, lai Latvijas augstākās izglītības diplomi tiktu atzīti ārzemēs; īstenojusi arī Boloņas procesa aspektu – studējošo iesaisti augstākās izglītības procesos, tostarp – politikas veidošanā .
Ar Augstākās izglītības likumprojekta pieņemšanu paredzēts nostiprināt Boloņas procesa prasības arī normatīvo aktu līmenī, ieviešot vienotu kvalifikāciju ietvarstruktūru augstākajā izglītībā, nodrošinot studiju rezultātu formulēšanu katrā līmenī, programmā, kursā vai modulī, dodot iespēju veidot kopīgas studiju programmas, studentiem izvēlēties elastīgus studiju ceļus u.c.
Nozīmīgs sasniegums ir tas, ka Latvija viena no pirmajām izveidoja un ieviesa augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmu atbilstoši Eiropas Savienības standartiem un vadlīnijām kvalitātes nodrošināšanā, kas ir garants, lai Latvijas augstākās izglītības diplomi tiktu atzīti citās valstīs.
…
28. variants Veiciet informācijas meklēšanu un aprakstiet „Augstākās izglītības kvalitātes kompetentu koncepciju”, kas izstrādāta Boloņas procesa ietvaros pēc sekojoša algoritma: 1. veidošanās vēsture; 2. būtība un specifika; 3. salīdzinoša priekšrocību un trūkumu analīze saistībā ar citām pieejām augstākās izglītības kvalitātes vērtēšanā; 4. ieviešanas pieredze Latvijas augstskolās. Izveidojiet literatūras un elektronisko avotu sarakstu par tēmu „Augstākās izglītības kvalitātes kompetenta koncepcija”. Boloņas process sākās 1999. gada 19. jūnijā, kad 29 Eiropas valstu izglītības ministri parakstīja Boloņas deklarāciju. Procesa dalībvalstu skaits kopš 1999. gada ir nepārtraukti audzis un ir sasniedzis 48. Boloņas deklarācija paredzēja, ka Eiropas vienotās augstākās izglītības telpas veidošana jāpabeidz līdz 2010. gadam. 2010. gada ministru konferencē Budapeštā un Vīnē ministri apstiprināja, ka Eiropas Augstākās izglītības telpa ir izveidota, taču nolēma, ka process turpināsies vismaz līdz 2020. gadam, jo, pirmkārt, augstākās izglītības reformu koordināciju Eiropas mērogā ir vēlams turpināt, otrkārt, vairākiem procesa uzdevumiem, sevišķi tiem, kuri tika pievienoti pēdējos gados, ir nepieciešams ilgāks laika periods un, treškārt, valstis, kas procesam pievienojās ievērojami vēlāk, nav paspējušas ieviest lielu daļu nepieciešamo reformu
