-
Krāsu ietekme uz cilvēku
Nr. | Название главы | Стр. |
Anotācija | 2 | |
Ievads | 3 | |
1. | Krāsu īpašības | 4 |
2. | Krāsu iedalījums | 5 |
3. | Krāsu uztvere | 6 |
4. | Krāsas telpu interjerā | 7 |
5. | Telpa kā diskomforta izraisītājs | 8 |
6. | Krāsas un emocijas | 9 |
7. | Pētījuma rezultātu analīze | 13 |
8. | Secinājumi | 18 |
9. | izmantotie informācijas avoti | 19 |
10. | Pielikums | 20 |
Gandrīz katru norisi dabā var attēlot kā periodisku svārstību kustību sistēmu ar individuālām frekvencēm, jo viss kustas un vibrē. Mūsdienu zinātne ir pierādījusi, ka matērija un enerģija patiesībā ir dažādu veidu svārstības. Arī gaisma, krāsa, siltums, magnētisms un elektrība nav nekas cits kā svārstību formas.
Cilvēka organisms uztver svārstības noteiktos diapazonos. Dažādām dzīvām būtnēm tie ir atšķirīgi. Tā, piemēram, zivis lieliski redz infrasarkanos viļņus, bet bites labāk saskata ultravioleto spektru. Cilvēka redze uztver krāsas diapazonā no infrasarkanā līdz ultravioletajam. Krāsas mēs redzam un sajūtam, skaņas dzirdam, bet pārējās vibrācijas ne vienmēr varam sajust, tomēr tās iedarbojas uz mums, uz mūsu emocionālo un garīgo stāvokli. (1, 16lpp)
Gaismai ir ļoti ciešs sakars ar krāsu, ja gaismu ar prizmu sadala dažāda garuma viļņos, tad iegūst septiņas varavīksnes krāsas. Taču krāsa nav saistīta tikai ar gaismas viļņa garumu. Tas kādu krāsu mēs redzam ir atkarīgs arī no tā kādas gaismas stari nonāk acī. Piemēram, ja vienlaikus acī nonāk zilie un dzeltenie stari, mēs redzam zaļo krāsu. Krāsa mainās arī tad, ja mainās apgaismojums. No tā var secināt, ka priekšmetiem pašiem par sevi nav nekādas krāsas, tiem tikai piemīt spēja atstarot kādas krāsas starus, bet kādas citas krāsas starus absorbēt. Saules gaisma satur visu varavīksnes krāsu starus. Ja priekšmets absorbē visus starus, tad mēs redzam melnu krāsu. Balto krāsu savukārt mēs redzam, ja priekšmets labi atstaro visus gaismas viļņus. Viena un tā pati krāsa izskatās dažādi atkarībā no fona, uz kura tā atrodas, jo krāsas uztvere mainās no tā, kādas krāsas tiek savstarpēji kombinētas.…
Darba mērķis: Teorētiski un praktiski noskaidrot vai telpas krāsa un tās lielums ietekmē skolotāju un skolēnu, pašsajūtu un garīgo stāvokli. Darba uzdevumi: 1. Atlasīt literatūru psiholoģijā par krāsu ietekmi uz cilvēku. 2. Analizēt literatūru psiholoģijā par krāsu ietekmi uz cilvēku. 3. Praktiski veikt pētījumus un noskaidrot skolotāju un skolēnu domas par mācību telpām. Pētījumā secināts, ka telpas krāsa un tās izmērs ietekmē cilvēku, un spēj radīt gan pozitīvas, gan negatīvas emocijas. Cilvēks mazās šaurās telpās var kļūt nomākts un justies ierobežots. Ja telpa ir drūmos, aukstos toņos, tad tajā nav patīkami uzturēties un nevar veikt nopietnu darbu vai vienkārši atpūsties. Atslēgas vārdi: krāsa, ietekme, pašsajūta, garastāvoklis.
