-
Abrahama Maslova personības vajadzību teorija
Cilvēka psiholoģiskā būtība un psiholoģiskā ziņā pats nozīmīgākais un cilvēku visvairāk raksturojošais ir nevis temperaments un raksturs, bet gan viņa personības vajadzību struktūra. Citiem vārdiem, cilvēku psiholoģiskā ziņā visvairāk raksturo nevis tas, kāda ir viņa uzvedība, stils un darbība forma, bet tas, pēc kā cilvēks dzīvē tiecas, kādas vajadzības viņš cenšas apmierināt. Kas ir vajadzība? Tā ir irkšēja nepieciešamība. Vajadzība ir kaut kas tāds, bez kā cilvēks nevar iztikt. Piemēram, cilvēks nevar iztikt bez uztura, miega,mājokļa u.c.Var teikt,ka vajadzība ir sava veida deficīts cilvēkā. Trūkstošais ir jāsaņem no apkārtējās vides-gan fiziskā ziņā, piemēram, man ir vajadzīgs skābeklis, gan arī sociālā, psiholoģiskā ziņā piemēram, man ir vajadzība pēc citiem cilvēkiem, man ir jāveido attiecības ar citiem. Tātad cilvēku galvenokārt raksturo tieši tas, kādas vajadzības ir visnozīmīgākās, kāda ir viņa personības vajadzību struktūra. Pastāv dažādi viedokļi par to, kā veidojas vajadzību struktūra un kā tā tiek izveidota. Ir zinātnieki, kas lielāku vērību pievērš neapzinātajam cilvēkā un uzskata, ka cilvēka darbību visbūtiskāk nosaka viņa neapzinātās tieksmes, kam ir instinktīvs pamats, kā tas ir psihoanalīzē. Pastāv arī pretējs viedoklis, ka galvenaisir paša cilvēka griba un izvēle,un viņa apzinātās vajadzības, kā tas ir humānistiskajā psiholoģijā. Pašlaik viens no vadošajiem ir humānistiskās psiholoģijas pamatlicēja Abrahama Maslova priekšstats par vajadzību struktūru. Lai gan tas ir radīts 50. gadu vidū, šis modelis joprojām ir ļoti populārs. Maslova modelis tiek attēlots piramīdas veidā, kas sastāv no pieciem hierarhiski pakārtotiem vajadzību līmeņiem.…
Abrahams Maslovs Par humānistiskās psiholoģijas pamatlicēju ir uzskatāms amerikāņu psihologs Abrahams Maslovs (1908-1970). Nedaudz par viņa biogrāfiju. Viņa bērnība un pusaudža gadi nebija īpaši veiksmīgi vai laimīgi. Viņa tēvs bija ebreju emigrants no Krievijas. Maslovs piedzima Ņujorkā. Viņa ģimene bija ļoti trūcīga. Jau bērnībā viņš saskārās gan ar trūkumu, gan ar antisemītismu. Maslovam laikam bija iedzimti talanti, jo ģimenē viņš nevarēja saņemt pienācīgu audzināšanu, arī apkārtējā vide bija visai naidīgi noskaņota, taču skolā viņš bija labākais skolnieks. Psiholoģiju viņš izvēlas kā savu studiju priekšmetu. Interesanti, ka, humānistiskā psiholoģija vēršas pret t. s.
