-
Skolēnu izglītības kvalitāti ietekmējoši faktori sākumizglītībā
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
Izglītības kvalitāte | 5 | |
Izglītības kvalitātes jēdziens un tā skaidrojums | 5 | |
Izglītības kvalitātes monitorings | 6 | |
Izglītības kvalitātes novērtēšanas iespējas sākumizglītībā | 7 | |
Skolēnu izglītības kvalitāti ietekmējošie faktori | 8 | |
Secinājumi | 10 | |
zmanotās literatūras saraksts | 11 |
Secinājumi
Referāta mērķis – apkopot un analizēt teorētisko literatūru par skolēnu izglītības kvalitāti ietekmējošiem faktoriem sākumizglītības posmā – ir daļēji sasniegts. Referātā tika analizēti vispārēji faktori, kas varētu ietekmēt izglītības kvalitāti, tomēr tie ir attiecināmi kā uz sākumskolu, tā uz jebkuru citu izglītības līmeni.
Tika saņemta atbilde uz pētniecisko jautājumu – kādi faktori var ietekmēt skolēnu izglītības kvalitāti sākumizglītības līmenī.
Sākotnēji referātā tika apskatīts izglītības un kvalitātes jēdziens un tā būtība, analizējot interneta resursos pieejamo vārdnīcu skaidrojumus, tādējādi gūstot secinājumus, ka izglītības kvalitāti var skatīt no vairākiem aspektiem, nevis tikai mērot skolēnu noslēguma darbu rezultātus. To nosaka arī skolotāju sagatavotība, mācību process, skolēnu sasniegumi mācību gada laikā, skolēnu izaugsme.
Analizējot vairākus pieejamos resursus, iespējams secināt, ka galvenokārt skolēnu izglītības kvalitāti ietekmē skolotājs – mācīšanas veids un metodes, taču izglītības kvalitāti var ietekmēt arī atbilstošas mācību vides pieejamība, IKT nodrošinājums, pašvaldības iesaistīšanās, valsts noteiktie mācību standarti un skolēna personība, veselības stāvoklis.
…
Nenoliedzami viens no svarīgākajiem aspektiem skolas izvēlē ir skolēnu izglītības kvalitātes rādītāji. Bieži vien šie rādītāji aprobežojas ar 3., 6. vai 9. klašu valsts pārbaudes darbu rezultātiem, kas ir publiski pieejami. Noslēguma darbu rezultāti spēj atainot tikai nelielu daļu no patiesā skolēnu izglītības kvalitātes līmeņa. 2016.gadā Baltic International Bank finansētā projekta “Latvijas Barometrs” ietvaros iedzīvotājiem Latvijā tika uzdoti jautājumi saistībā ar izglītības kvalitātes līmeni valstī. Diagrammā iespējams redzēt, ka 37% no aptaujātajiem uzskata, ka izglītības kvalitātē pēdējo gadu laikā nav novērota ne uzlabošanās, ne pasliktināšanās, 28% uzskata, ka novērojama pasliktināšanās un tikai 18% uzskata, ka novērojama uzlabošanās. Salīdzinot ar 2015.gadā veikto pētījumu, ir palielinājies to cilvēku skaits, kas uzskata, ka izglītības kvalitāte palielinās – 2015.gadā tā domāja 25% no aptaujātajiem.