2013. gadā, pamatojoties uz stabilu un labvēlīgu situāciju tirgū, samērīgām cenām un pozitīvu eksporta attīstību, eksporta kompensāciju likmes tika noteiktas ‘nulles’ apmērā pilnīgi visiem produktiem, kuri var pretendēt uz eksporta kompensācijām [4.].
Lai saņemtu eksporta kompensāciju:
1. Jāreģistrējas LAD klientu reģistrā
2. Jāsaņem eksporta licence, ja eksportējamā produkta kods atrodas šajā sarakstā vai eksporta kompensācijas sertifikāts, ja eksportējamā produkta kods atrodas šajā sarakstā
3. Jāpiesakās eksporta kompensācijai: lauksaimniecības produktiem (ja eksportējamam produktam nepieciešama licence) vai pārstrādātiem lauksaimniecības produktiem (ja eksportējamam produktam nepieciešams sertifikāts) [6.].
PASĀKUMA DARBĪBA LATVIJĀ
Kopš iestāšanās Eiropas Savienībā un līdz brīdim, kad eksporta kompensācijas tika noteiktas “nulles” apmērā, Latvijas uzņēmēji aktīvi izmantoja šo tirgus atbalsta mehānismu. Visvairāk eksporta kompensācijas Latvijā tika maksātas tādos sektoros kā piens, pārstrādāti lauksaimniecības produkti, graudi un cukurus. Kopumā Latvijas eksportētāji eksporta kompensācijās ir saņēmuši 3,46 milj.€.
Latvijā pasākumu administrē Lauku atbalsta dienests [4.].
KONKURSS “EKSPORTA UN INOVĀCIJAS BALVA 2018”
Konkursu "Eksporta un inovācijas balva" Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra sadarbībā ar Ekonomikas ministriju rīko jau četrpadsmito gadu, un tā mērķis ir paust atzinību un godināt Latvijas komersantus, kas sasnieguši labus rezultātus jaunu un eksportspējīgu produktu ražošanā, vietējā tirgus nodrošināšanā ar augstas kvalitātes pašmāju ražojumiem, inovāciju ieviešanā un rūpnieciskā dizaina izstrādē.
…
Eksports ir vienā vai vairākās valstīs saražotu preču izvešana, pārdošana uz citām ārvalstīm. Tas pats attiecas arī uz pakalpojumiem. Eksports, tāpat kā imports, ir svarīgākie starptautiskās tirdzniecības aspekti. Valstis parasti cenšas atbalstīt savu uzņēmumu eksporta aktivitātes, izstrādājot un īstenojot eksporta politiku, eksporta programmas, plānus un pasākumus. Latvijā eksporta veicināšana ir Ekonomikas ministrijas kompetencē. Tās īstenotā eksporta atbalsta politika ietver ārējo ekonomisko pārstāvniecību veidošanu un uzturēšanu, eksporta kredītu garantēšanu, atbalsta sniegšanu ārējo tirgu apgūšanā u.c. pasākumus. Latvijas galvenais un tradicionālais eksporta tirgus ir ES valstis, no kuriem lielākie ir Lietuva un Igaunija, un tikai salīdzinoši nelielu daļu aizņem NVS un citas trešās valstis. Latvijas eksporta īpatsvars uz strauji augošām ekonomikām, piemēram, Ķīnu un Indiju, ir neliels. Eksporta tālākai attīstībai turpmāk nepieciešams orientēties ne tikai uz nozīmīgiem Latvijas eksporta tirgiem vai ģeogrāfiski tuviem, lieliem un potenciāli augošiem tirgiem, bet arī uz Latvijas uzņēmējiem interesantiem tirgiem, kā arī citas nišas.
