-
Dubultnieka tēls filmās "The Double" un "Black Swan"
2011–2015 гг.
Abi varoņi filmas beigās mirst, Nina pirmizrādes dienā piedzīvo izšķirošo cīņu ar savu dubultnieci, sasniedzot kulmināciju izrādes laikā, un vienā no starpbrīžiem sevi nāvīgi sadūrusi, mirst. Savukārt Pols pateicoties senatora slepkavības lietai ir atradis ilgi meklēto slepkavu un, ar maksimālu atdevi cīnoties, tiek sašauts un nogalinājis slepkavu, filmas beigas mirst. Dubultnieki abu filmu galvenajiem varoņiem palīdz sasniegt dzīves mērķi, kas Ninai sniedz pilnības izjūtu un perfekciju dejā, un Polam sirdsmieru, misijas beigas, atmaksu.
Garīgais līdzsvars būvējot personību ir svarīgs priekšnosacījums, nesabalansētas personas identitātes simptoms ir nespēja integrēties, fundamentāla attieksmes un dzīves uztveres maiņa, bailes, kas ir dubultnieka veidošanās pamats. Dubultnieka klātbūtne izraisa ārprātu, personāžs cieš no vajāšanas murgiem, sazvērestības pret viņu, notiek nemitīgas saasināšanās līdz cīņa uz nāvi.
Sižetiski filmas ir vienkāršas, tomēr dubultnieka tēla klāt esamība padara tās interesantas, pievēršot skatītāja uzmanību un uzturot spriedzi, liek sekot līdzi notiekošajam. Filmas atainotas no galveno varoņu skatupunkta, ļaujot labāk izprast varoņus, iejūtoties viņu dzīves stāstos, izprotot rīcības motīvus, taču dzīves stāsta atainojumi ir tikai neliela mozaīkas daļa no kopējās ainas, kas filmas nobeigumā atstāj vielu pārdomām, gan par ticamības momentu, gan par nobeigumu.
…
Dubultnieka tēls kino izmantots kā varoņu raksturošanas un interpretācijas instruments, definējot šo tēlu plašāk, kā apziņas racionālo un zemapziņas iracionālo, kā pienākumu un instinktu, kas ļauj izdarīt plašākus secinājumus par režisoru darbiem. Dubultnieka tēla analīze ļauj uz filmu paskatīties divos līmeņos, proti, stāsta līmenī, kas sniedz virspusēju, vizuālu vēstījumu un dziļākā līmenī, ko sniedz naratīva struktūras elementu apslēptie vēstījumi
