Preču piedāvājums ietver preces piedāvāto daudzumu, piedāvājuma likumu, piedāvājuma līkni, piedāvājuma izmaiņas un piedāvājuma līknes nobīdi. Piedāvājuma likums ataino preces piedāvāto daudzumu un cenas sakarību. Arī piedāvājumu ietekmē divi faktori- cenas un ārpuscenas faktori.
Galvenie ārpuscenas faktori, kas ietekmē piedāvājumu ir:
tehnoloģijas,
nodokļi un muitas tarifi;
ražošanas faktoru cenu izmaiņas;
citu preču cenas;
cenu izmaiņas prognozes;
klimatiskie un laika apstākļi;
kredīta procentu likmes;
radikālās politiska un ekonomiska rakstura izmaiņas.
Izmaiņas vienā vai vairākos minētajos faktoros ietekmēs piedāvājuma līknes nobīdi vai nu pa labi, vai pa kreisi.
Līkne S ataino, kā, pieaugot cenai, piedāvātais daudzums arī palielinās, bet, cenai pazeminoties, piedāvātais preču daudzums samazinās. Tātad piedāvājuma līkne izsaka sakarību starp piedāvātās preces daudzumu un cenu, ņemot vērā, ka citi nosacījumi neietekmē pārdevēja plānus. Ja piedāvājums pieaug, tad līknes nobīde pa labi, bet, ja samazinās, tad piedāvājuma līknes nobīde notiek pa kreisi.1
Preces cenas izmaiņas ir rezultāts izmaiņām piedāvājuma daudzumā. Tā ir kustība no viena punkta uz otru – no a uz b – nemainīgā piedāvājuma līknē.
Tirgū pircēja un pārdevēja intereses ir atšķirīgas, gluži pretējas, jo pircēji vēlas iegādāties preces par zemāku cenu, bet pārdevēju interese ir pārdot par augstāku cenu. Tādēļ tirgū veidojas līdzsvara cenas. Līdzsvara cena veidojas, ja pieprasītais preču daudzums ir vienāds ar piedāvāto preču daudzumu tirgū. …
Jebkurā tirgū viena no centrālajām problēmām ir cenu veidošana. Cenai ekonomiskajā literatūrā ir vairākas definīcijas. Daži autori definē, ka cena ir preču un pakalpojumu vērtējums naudā, citi uzskata, ka cena ir pircēju un pārdevēju attiecības, kam ir kvantitatīva noteiktība. Cena tirgus apstākļos pilda vairākas funkcijas: • tā ietver visu nepieciešamo informāciju par to, cik daudz naudas vajadzīgs pircējam, lai iegādātos preci, bet ražotājus par resursu iegādes izmaksām; • motivē pircēju un ražotāju rīcību; • ierobežo reto resursu patēriņu. Piedāvājumu un pieprasījumu pēc preces pārsvarā ietekmē cenu veidošanās tirgū. Pieprasījums ir pircēja vēlme un iespējas iegādāties kādu preci par konkrētu cenu noteiktā laika periodā. Cenas un ārpuscenas faktori ietekmē pircēja vēlmi iegādāties preces vai pakalpojumus.1
