Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
I.nodaļa. | Ainava. Kompozīcija. Impresionisms | 4 |
1.1. | Kas ir ainava? | 4 |
1.2. | Kas ir kompozīcija? | 5 |
1.3. | Ainavas kompozīcijas veidi | 6. |
1.4. | Impresionisms | 8 |
II.nodaļa. | Vilhelms Purvītis | 12 |
2.1. | Vilhelma Purvīša dzīves un darba vietas | 12 |
2.2. | Vilhelms Purvītis – latviešu ainavists | 16 |
2.3. | Purvīša māksla | 18 |
2.4. | V.Purvīša portreta varianti | 21 |
2.5. | V.Purvīša daiļradi ietekmējuši | 22 |
2.6. | V.Purvīša kompozīcija | 23 |
III.nodaļa. | Kloda Monē un V. Purvīša darbu salīdzinājums | 30 |
Secinājumi | 32 | |
Izmantotā literatūra | 33 |
Ainava- vizuālās mākslas žanrs ar dabas un pilsētas atainojumu. Ainavu var lauku, kalnu, jūras (marīna), pilsētas, industriālā (rūpnīcas, fabrikas, ražošanas ēkas), vēsturiskās, batālijas (kara cīņu lauki), fantastikas tēmās.
Attēlojot ainavu, vispirms ir jāizprot tās galveno elementu – debess un zemes – attiecības un tikai tad, kas tur atrodas.
Slēgtā kompozīcija parāda ainavas objektu pamatīgumu, pastāvību.
Izvērstā kompozīcija ļauj parādīt ainavas plašumu.
Tuvuma iespaidu rada siltās krāsas. Tāluma iespaidu – vēsās krāsas.
Plaknei ir 2 plāni:
Priekšplāns, kurā attēlo galveno domu;
Tālais plāns (aizmugurējais, kur atrodas citas mazāk nozīmīgas dabas ainavas).
Kompozīcija ir saskaņots un līdzsvarots līniju, krāsu laukumu, virsmas faktūru un ritmu savienojums.
Kompozīcijā (latīniski – compositio – sacerēšana, savienojums) dažādi priekšmeti savienoti vienā kopumā, apvienoti vienā tematikā.
Vārds „kompozīcija” nozīmē ari priekšmetu un elementu salikumu noteiktā kārtībā, veidojot ko acīm tīkamu.
Dažādu līniju salikumi
Līnijas veido upes krastu un ledu
1.3. Ainavas kompozīcijas veidi
„S” veida kompozīcija
Trīsstūrveida kompozīcija
Krustveida kompozīcija…
Impresionistu grupā iekļāvās Alfreds Sislē, Edgars Degā, Klods Monē, Berta Morizo, Ogists Renuārs, Kamils Pisaro, Marī Kasa, Eduārs Manē, Frederiks Bazils. Viņi visi savā mākslā bija atšķirīgi, jo nākuši no dažādām glezniecības skolām, tomēr kopā attīstīja jaunu veidu, kā attēlot apkārtējo pasauli. Impresionisma pamatā bija gleznošana brīvā dabā (plenērā). Gleznotāji devās ārā no darbnīcām, lai spontāni gleznotu visu, ko redzēja dabā: vējā viļņojošus laukus un kokus, miglu, saules gaismas rotaļas, daudzveidīgo ūdens ņirboņu u.t.t. Sākot ar 1863. gadu, Monē
