-
Sociālā pedagoga darbs ar alkoholiķu ģimeņu bērniem kā sociālās izslēgtības riska grupu
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 4 | |
Terminoloģija | 10 | |
1. | Alkoholiķu ģimene un tās ietekme uz bērna attīstību un audzināšanu | 12 |
1.1. | Psiholoģiskais klimats ģimenē | 12 |
1.2. | Sociālās lomas alkoholiķa ģimenē | 16 |
1.3. | Ģimenes loma bērna un sabiedrības attiecībās | 17 |
2. | Alkoholiķu ģimeņu bērnu sociālās izslēgtības riska faktori ģimenē un skolā | 19 |
2.1. | Vecāku alkoholisma ietekme uz bērna intelektuālo attīstību un tā izpausmes skolā | 19 |
2.2. | Vardarbība pret bērnu alkoholiķu ģimenē | 20 |
2.3. | Slikti materiālie apstākļi alkoholiķu ģimenē kā sociālās izslēgtības risks | 24 |
2.4. | Sociālo prasmju un iemaņu trūkums bērniem no alkoholiķu ģimenēm | 27 |
2.5. | Alkoholiska vide un tās seku izpausmes | 28 |
2.6. | Bērnu bezuzraudzība kā viens no sociālās izslēgtības riskiem | 30 |
3. | Ārvalstu pieeja darbā ar bērniem no alkoholiķu ģimenēm | 32 |
3.1. | Nīderlandes sociālās palīdzības modelis bērniem un pusaudžiem, kas orientēts un sociālo kompetenci | 32 |
4. | Sociālās izslēgtības riska faktoru analīze alkoholiķu ģimenēs un skolā | 36 |
4.1. | Kvalitatīvais pētījums “Sociālās izslēgtības riska faktoru analīze alkoholiķu ģimenēs” | 36 |
4.2. | Kvantitatīvais pētījums “Bērnu, skolu pedagogu un sociālo pedagogu skatījums uz sociālās izslēgtības riska faktoriem bērniem no alkoholiķu ģimenēm” | 45 |
5. | Sociālā pedagoga darbības virzieni, saturs un metodes strādājot ar bērniem no alkoholiķu ģimenēm | 50 |
5.1. | Vispārīgie ieteikumi darbam ar alkoholiķu ģimenēm | 50 |
5.2. | Socializācijas grupa | 52 |
Nobeigums | 61 |
“Šampanieša putas, tukšas pudeles kopā ar sakaltušām rozēm un atmiņas – tas taču ir tik saldsērīgi skaisti…’’In vino veritas”- teica senie romieši.
Grūti pateikt, vai mēs tur meklējam patiesību vai ko citu; no laimes vai no bēdām – vienmēr ir tik daudz iemeslu, lai uzsauktu labu tostu. Kaut vai pēc grūtas darba nedēļas vai šķietami neatrisināmu problēmu iespaidā. Kā relaksants alkohols ir vistradicionālākais. Kurā brīdī un kurās paģirās tas kļūst par problēmu, grūti izvērtēt… Moralizēts ir gana – un kāda jēga? Tradicionāli par alkoholismu vairāk runā saistībā ar vīriešiem. Feministisku tendenču apdvestu spriedumu garā varētu izsaukties – protams, ko tad no viņiem var gaidīt, viņi taču visi tādi… Iespējams, ka tas ir mazliet pārspīlēts pieņēmums, tomēr lielākā daļa sieviešu par dzīvi jūtas atbildīgas – jādzemdē bērni, jāaudzina, jāved uz skolu… Alkoholisms arī biežāk pārmantojas no tēviem uz dēliem, bet retāk uz meitām. Taču sievietes tāpat līdzdzīvo - kā mātes, sievas, draudzenes… Parasti gan par to mēdz spriest pēc viena un visai skumja noletības modeļa: dzērāju sievas ir nelaimīgas un bezpalīdzīgas, tā teikt, bezcerībā nes savu krustu. Piemirstot, ka viņas ir atšķirīgas un galu galā – ar izvēles iespējām”. [3 - 32.lpp.] …
Alkoholisma aprkasts, iemesli un alkoholiku vecaku ietekme uz bērniem. Darba uzdevumi un specifiskās metodes sociālā pedagoga darbā ar alkoholiķu ģiemnēm
