-
Mācību organizācijas pamati
„Pašizvertēšana ir process, kurā indivīds vāc un apkopo informāciju par sevi.
Pašizvērtēšanas procesā katrs detalizeti izvērtē sevi, savas īpašības, savas darbības, rīcības nozīmīgumu, izskaidro atzinumus par sevi, sava darba, sevis parādītā vērtību, nozīmīgumu, apzinoties trūkumus un tālāko perspektīvu.
Skolēnu mācību sasniegumu pašizvērtēšanas mērķis ir sekmēt līdzatbildības par saviem mācību rezultātiem veidošanos.”(Krastiņa E., Pipere A.;115)
„Pašizvērtēšanas procesā ir svarīgi uzklausīt skolēna viedokli, veidot prasmi iepazīt sevi un citus, izvērtēt savu attieksmi, savus mācību rezultātus, dot ievirzi savai pašattīstībai. Kā liecina pedagoģiskie pētījumi, neprasme kritiski izvērtēt savas mācību darbības rezultātus ir viens no iemesliem neveiksmēm mācībās. Autoritārā mācību stila mācībās skolēnu iesaistīšana pašizvērtēšanā netika praktizēta, tādejādi šobrīd ir nepieciešams liels darbs skolotāju pašorientācijā vērtēsanai – humanās pedagoģijas kontekstā. Pašizvērtējums kā rezultats ir personisks veidojums, kas ietekmē gan subjekta uzvedību, gan mācību darbību.”( Krastiņa E., Pipere A.;116)
„Lai mērķtiecīgi un efektīvi organizētu pedagoģisko procesu, skolotājam skaidri jāapzinas, kādu rezultātu viņš grib sasniegt konkrētā laika periodā, katra atsevišķa tematā un ikvienā nodarbībā. Bērnam ir svarīgi saņemt regulāru novērtējumu par paveikto, jo pakāpeniski nostiprinās viņa pašvērtējums, attīstas paškontrole un motivācija. Bērna vecākam informācija par bērna sasniegumiem jeb vērtējums ir būtisks, lai atbalstītu bērnu.”(http://visc.gov.lv/vispizglitiba/saturs/dokumenti/metmat/verteshana_pirmsskola.pdf)
…
“Vērtēšanai ir jābūt: pamatotai, daudzveidīgai, vispusīgai, sistemātiskai, objektīvai, diferencētai”. Vērtēšana – sprieduma veidošana par cilvēkiem, kā arī par skolēnu mācīšanos. Tas ir nepārtraukts informācijas vākšanas process, lai spriestu un pieņemtu lēmumus par skolēnu un skolotāja darba efektivitāti. Tā ir darbība, kurai ir jāpierāda, ko persona zina vai var izdarīt. Visbiežāk skolēni uzskata vērtēšanu par pedagogu varas avotu un pašu izglītojamo stresa un beztiesiskuma cēloni, bet tas nav taisnība. Kad es mācos skolā, arī domāju, ka mums lika atzīmes netaisnīgi, ka skolotāji vērtē negodīgi. Visi skolēni domā, ka novērtēt viņu zināšanas ir ļoti vienkārši. Tad, kad saku strādāt skolā, sapratu, kā skolēna darbu vērtēšana ir ļoti sarežģits process. Var atzīst, ka vērtēšana ir skolotāju darba svarīga sastāvdaļa, bet bieži daudzi jūtas nepietiekami sagatavoti šajā jomā. Viņiem maz palīdz gan pedagoģiskā izglītība, gan oficiālās izglītības programmas, kurās reti sastopami skaidri norādījumi skolotājiem, kā visatbilstošāk veikt vērtēšanu.
