-
Ētikas problēmas skolotāja darbā
Dzīvē, sabiedrībās ir pieņemts tā , tas ir ētiski un pašsaprotami un mēs ētikas virzīti tā rīkojamies, tas vistiešākajā nozīmē skar arī skolotāja profesiju. Kaut gan sekojošu rezultātu var paredzēt tieši skolēna reakcijā uz neadekvātu un ētiski nevēstošu skolotāja rīcību.Skolēnā rodas necieņa, nepārliecinātība, nicinājums, neuzklausīšanas, spīts. Šīs lietas acīmredzami bojā ne tikai mācību procesu, bet arī bērna personības attīstību, jo skola ir sociālā faktora daļa, kas ir ļoti nozīmīga katra cilvēka attīstības procesā. Skolas procesā galvenā kontaktpersona ar skolēnu ir pedagogs un pedagogam ievērojot ētiskus principus, nedrīkst uzspiest politiskus, reliģiskus, sektantiskus uzskatus, apspiest bērna spriešanu, patstāvību, apspiest skolēna potenciālo spēju attīstībā. Skolotāja profesija ir diezgan riskanta un neievērojot ētiskus nosacījumus, pedagogs spēj ietekmēt skolēnu un radīt neatgriezeniskas problēmas viņa attīstībā, attieksmē, domāšanā, uzskatos. Pedagogam ir jāmāk rīkoties ētiski ne tikai attiecībā pret skolēnu, bet arī pret skolēnu vecākiem.
Vecāki ir svarīga nianse bērna, pedagoga un skolas starpā, svarīga ir gan vecāku nostāja pret pedagogu, gan pedagogu nostāja pret vecākiem. …
Skolā ētikas procesā lielu lomu spēlē pedagogs tieši šī persona ir bērna ievirzītājs, mācītājs, draugs, uzticams cilvēks, kas saskarsmē ar bērnu, bērnam rada lielu pārliecību ļoti daudzās lietās. Nemitīgā saskarsmē ar bērnu, kolēģiem, arī ar vecākiem, pedagogam jāievēro daudzas lietas(šīs lietas ir jāievēro arī skolēniem), kas neievērošanas gadījumā var radīt ētiska rakstura problēmas. Kādas tad ir ētikas problēmas skolotāja darbā? Es uzskaitītu trīs starp personas, ar kurām komunicējot var rasties konfliktsituācijas. Attiecībās ar skolēnu, attiecībās ar vecākiem un pedagoga attiecībās ar kolēģiem. Latvijā ir noteikts ētikas kodekss, kas nosaka ētiskus principus, lai vadītu pedagogu ētiski rīkoties un neradīt problēmsituācijas.
