-
Simbolisma iezīmes un izpausmes drāmā
Оцененный!
Nr. | Название главы | Стр. |
Simbolisms literatūrā | 3 | |
Simbolisms drāmā | 7 | |
Oskars Vailds | 8 | |
Lugas „Salome” teksta interpretācija | 10 | |
Izmantotā literatūra un interneta resursi | 12 |
Simbolisms literatūrā
Simbolisms sākotnēji radās Francijā 19. gs. 70.-80. gados kā noliedzoša reakcija uz tolaik dominējošo reālismu un naturālismu. Simbolisma pirmsākumi franču dzejā meklējami jau Šarla Bodlēra (1821-1867) daiļradē, it īpaši krājumā "Ļaunuma puķes" (1857), kur laikmetam neraksturīgi skartas seksualitātes, nāves, grēka, ļaunuma, melu un citas tēmas. Tāpat par vienu no simbolisma priekštečiem uzskata amerikāņu autoru Edgaru Alanu Po (1809-1849), no kura ietekmējies un kura darbus savā laikā tulkojis arī Bodlērs. Vēlākai simbolisma attīstībai neapšaubāmi izcili svarīga nozīme ir vācu filozofa Fridriha Nīčes (1844-1900) darbiem un uzskatiem.
1886. gadā Parīzes laikrakstā Le Figaro dzejnieks Žans Moreā publicējis simbolisma manifestu, kur uzsvēris, ka mākslas augstākais uzdevums ir ar simbolu starpniecību atklāt ikdienišķajai pieredzei slēpto ideālo (ideju) pasauli.
Spilgti un mākslinieciski ļoti augstvērtīgi simbolisms izveidojās un attīstījās 19. gs. beigās Krievijā, galvenokārt lielā franču simbolisma ietekmē. Krievu simbolisma izveidē liela loma bija dzejniekam Valērijam Brjusovam, kurš 1894.-95. gadā izdeva antoloģiju "Krievu simbolisti", kurā, maskējoties zem dažādiem pseidonīmiem, publicēja it kā daudzu jaunu dzejnieku - simbolistu darbus.…
19. gadsimta nogalē simbolisms ienāk arī drāmā. Tas visspilgtāk novērojams franču, skandināvu, angļu, vācu, poļu un krievu dramaturģijā. Savā attīstībā tas drāmā piedzīvoja divus periodus: gan mistiski ironisko periodu, kurā akcentēti garīgo vērtību meklējumi, gan ironisko posmu, kurā pasaules attēlojumā vērojamas groteskas deformācijas iezīmes, kā arī ideāla un īstenības krass pretstatījums.Viena no spilgtākajām simbolisma lugām ir 1892. gadā sarakstītā Oskara Vailda „Salome”.
