2011–2015 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Nodokļu būtība un raksturojums | 4 |
1.1. | Nodokļu funkcijas un elementi | 4 |
1.2. | Nodokļu likmes | 9 |
1.3. | Tiešie un netiešie nodokļi | 12 |
2. | Nodokļu sistēmas ietekme uz uzņēmējdarbību | 14 |
2.1. | Valsts sociālas apdrošināšanas obligātas iemaksas | 14 |
2.2. | Pievienotas vērtības nodoklis | 16 |
2.3. | Iedzīvotāju ienākuma nodoklis | 20 |
2.4. | Uzņēmuma ienākuma nodoklis | 22 |
Secinājumi un priekšlikumi | 25 | |
Literatūras un avotu saraksts | 26 |
Grafikā ir redzamas dažādu ES valstu uzņēmuma ienākuma nodokļu likmes. Darba autors paņēma vismazākās un vislielākās likmes, lai parādītu cik lielas ir atšķirības. Vismazakais UIN lielums ir Kiprā, bet lielākais Francijā, starpība sastāda 26.1%. Latvijas un Lietuvas nodokļa apmērs ir 15%, bet Igaunijā nodoklis ir lielāks un sastāda 21%.
Te mēs neredzam ievērojamu atšķirību starp trim Baltijas valstīm, tomēr Igaunijai ir viena būtiska priekšrocība, ka uzņēmumu ienākuma nodoklis (UIN) ir jāmaksā tikai tad, kad ir izmaksātas dividendes, bet ik mēnesi no neatļautiem izdevumiem. Kādā nesenā rakstā, kur biznesa cilvēkiem tika lūgts sarindot 20 kritērijus pēc svarīguma pakāpes, kas tiek izvērtēti, pirms tiek izlemts, kurā valstī investēt, – uzminiet, kurā vietā ierindojās nodokļi! Brīnumainā kārtā nodokļi tika ierindoti tikai 18. vietā, bet izšķirošie faktori bija politiskā stabilitāte, uzticama tiesu sistēma un kompetenta valdība (Baltijas valstu nodokļi, 2014).
Secinājumi un priekšlikumi
Izstrādājot studiju darbu, autors nonāca pie sekojošiem secinājumiem:
1. Nodokļu sistēma ir būtiskas valsts funkciju nodrošinātājs;
2. Uzņēmēji uzskata, ka ir pārāk liels nodokļu slogs un cenšās izvairīties no nodokļu maksāšanas;
3. Nodokļu slogs Latvijā ir zemāks nekā vairumā Eiropas Savienības dalībvalstis.
Izstrādājot studiju darbu, darba autors ir nonācis pie sekojošiem priekšlikumiem:
1. Nepieciešams uzlabot nodokļu iekasēšanas un kontroles mehānismus valstī;
2. Jāizanalizē iemesli, kāpēc uzņēmēji izvairās maksāt nodokļus un jāatrod tam efektīvi risinājumi;
3. Izvērtēt kaimiņvalstu pieredzi nodokļu likmju pielietojumā un pārņemt labāk no tām.
…
Nodokļu sistēma ir sarežģīts un svarīgs process un svira, lai stabilizētu un ietekmētu ekonomisko situāciju valstī. Pēdējā laikā valdība sāk daudz dziļāk un vairāk pētīt un stabilizēt nodokļu politiku, kā arī piemērot to Eiropas Savienības nodokļu politikai. Uzņēmumam, kā vienam elementam ekonomikā ir liela nozīme atsevišķu nodokļu izmaiņās, kas tieši ietekmē uzņēmējdarbību, piemēram, uzņēmumu ienākumu nodoklis, pievienotās vērtības nodoklis, nekustamā īpašuma nodoklis, valsts obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas. Darbā ir izmantota literatūras analīzes metode. Darbā ir izmantotas mācību grāmatas par nodokļiem un interneta materiāli.Darba apjoms ir 27 lappuses.
