-
Vadītāja un pedagogu mijiedarbība attieksmes veidošanā uz kopīgo darbu pirmsskolas izglītības iestādē
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 5 | |
1. | Kopīga darba raksturojums vispārējās un speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs | 8 |
1.1. | Pedagoģiskais process vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs | 8 |
1.2. | Pedagoģiskais process speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs | 12 |
1.3. | Izglītības iestādes organizācijas kultūras nozīmē kopīga darba kvalitātes nodrošināšanai | 17 |
1.4. | Izglītības iestādes darba un mācību vides riska faktori | 20 |
1.5. | Kopīgā darba raksturojums | 22 |
1.6. | Kopīgā darba efektivitātes kritēriji pirmsskolas izglītības iestādē | 27 |
1.7. | Vadītāja loma komandas veidošanā vispārējās un speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs | 33 |
2. | Pētījuma rezultāti | 37 |
2.1. | Pētījuma metodes un norises raksturojums | 37 |
2.2. | Vispārējo pirmsskolas izglītības iestāžu pedagogu attieksme pret kopīgo darbu un sadarbību ar vadītāju | 41 |
2.3. | Speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs pedagogu attieksme pret kopīgo darbu un sadarbību ar vadītāju | 46 |
2.4. | Kopīga darba vērtējumu salīdzinājums vispārējās un speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs | 50 |
Secinājumi | 53 | |
Priekšlikumi | 55 | |
Literatūras un avotu saraksts | 58 | |
Pielikums | 65 |
Secinājumi
1. Pirmsskolas izglītības iestādei un pedagogiem ir uzlikta atbildība par bērna vispusējās attīstības sākumposmu, par viņa personības veidošanu un sociālo prasmju kopumu, no kuru esamības un kvalitātes atkarīga tālākā bērna dzīves kvalitāte, tāpēc pedagoģiskā darba kvalitāte ietekmē katra indivīda tālāko dzīves kvalitāti.
2. Speciālās pirmsskolas izglītības iestādēs skolotājiem nepieciešams ne tikai speciālas zināšanās par personām ar speciālām vajadzībām , bet ari pozitīva attieksme pret visiem izglītojamiem un sadarbības prasme. Bērna zināšanu, prasmju un attieksmju veidošana atkarīga no diagnozes un veselības pakāpes, respektīvi – no bērna dotumiem no vienas puses un no pedagogu komandas kompetences, saliedētības, kopējo mērķu izpratnes un no izvēlētā kopīgā darba modeļa.
3. Pedagoģiskā darba kvalitāti ietekmē bērnu dotumi, pedagoga personība, izglītības iestādes vides kultūras tips un darba vides riski un vadītāja kompetence.
4. Kopīgs darbs ir gan grupas gan komandas darbs, kopīgā darba formu izvēlas vadītājs atkarībā no mērķiem un plānotiem rezultātiem. Veidojot stipru komandu, ir iespējams sasniegt sinerģijas efektu, kas būtiski var uzlabot pedagoģiskā darba kvalitāti..
5. Pētījuma dati liecina, ka vispārējās pirmsskolas izglītības iestādēs pedagogu attieksme pret kopīgu darbu ir negatīva, pedagogus neapmierina vadītāja un kolektīva atbalsta kvalitāte, darba organizācija un viņi jūtas nedroši darba kolektīvā.
6. Darbinieku negatīva attieksme pret vadītāja kompetenci, darba organizāciju un komunikācijas kvalitāti izglītības iestādē ietekmē viņu spriedumus par visu kopīgu darbu, un tas tiek novērtēts zemu, darbinieki nejūtas piederīgi.
…
Izglītības galvenā funkcija mūsdienās ir atklāt katra bērna individualitāti, radīt apstākļus individualitātes attīstībai, nodrošināt domāšanas būtiskumu izglītības procesā, patstāvību, iniciatīvu, radošu pieeju gan domāšanā, gan darbībā. Katram Latvijas pilsonim ir tiesības iegūt izglītību Latvijā. Pirmsskolas izglītība ir pirma izglītības pakāpe Latvijas izglītības sistēmā. Izglītības likums definē pirmsskolas izglītību kā izglītības pakāpi, kurā notiek bērna personības daudzpusīga veidošanās, veselības stiprināšana, sagatavošanās pamatizglītības ieguvei. Aplūkojot Valsts izglītības informācijas sistēmā esošo pēdējo piecu gadu statistiku var redzēt, ka pirmsskolas izglītības programmas apgūst vidēji 43% izglītojamo no kopējā izglītības programmu skaita (sk.1.attēlu)
Pievienots 1 pielikums.
