-
Sava ķermeņa tēla uztveres specifika pusaudžiem
Оцененный!
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Pusaudžu vecumposmu īpatnības | 5 |
1.1. | Fizioloģiskās īpatnības | 6 |
1.2. | Emocionālās īpatnības | 7 |
1.3. | Sociālās īpatnības | 9 |
2. | Ķermeņa loma pusaudžu pašidentitātes veidošanā | 11 |
2.1. | Seksuālās identitātes veidošanās | 12 |
2.2. | Vēlme “izcelties”, būt saredzētam kā personībai | 14 |
2.3. | Vēlme līdzināties idealizētiem ārējiem objektiem | 15 |
2.4. | Pašvērtējuma saistība ar vienaudžu grupas vērtējumu | 16 |
3. | Neapmierinātība ar savu ķermeni pataloģiskās formas | 18 |
3.1. | Dismorfofobija, Dismorfomānija | 18 |
3.2. | Anoreksija, Bulīmija | 19 |
Secinājumi | 21 | |
4. | Sava ķermeņa uztveres izpēte pusaudžu vecumā | 22 |
4.1 | Izlases raksturojums | 22 |
4.2 | Izmantotās metodikas un pētījuma norises apraksts | 23 |
4.3 | Pētījuma rezultāti | 24 |
4.4 | Iegūto rezultātu analīze un interpretācija | 30 |
Secinājumi | 31 | |
Nobeigums | 32 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 33 | |
Anotācija | 34 |
1. Pusaudžu vecumposmu īpatnības
Eriks H. Eriksons raksta, ka pusaudžu laikam raksturīga izvairība, emociju izvirdumi, nevaldāmība. Sākas sapņošana – pusaudzis atklāj savu –ES. Viņš sevi salīdzina ar tuviniekiem un biedriem. Viņš aptver laika jēdzienu un sāk kaldināt nākotnes plānus. Pusaudzis sevi garīgi meklē, pēta, noslēdzas vientulībā, viņš pūlas saprast, kas ar viņu notiek. Eriksons uzsver, ka tieši pusaudža vecumā indivīdā izveidojas fizioloģiskās augšanas, garīgā brieduma un sociālās atbildības priekšnosacījumi, kas ļauj pieredzēt un pārdzīvot identitātes krīzi. Šinī posmā identitāte iegūst noteiktu formu, kas izšķiroši ietekmē indivīda tālāko dzīvi. Viņš saka, ka jāapzinās - ka tikai patiesa iekšējās identitātes apziņa iezīmē pusaudzības beigas; un – šī apziņa ir priekšnoteikums tālākam individuālam nobriedumam. Tieši pusaudža gados ego sāk uztvert kā būtiski svarīgu apkārtējās vides ideoloģisku struktūru, jo bez ideoloģiska pasaules vienkāršojuma pusaudža ego nespēj sakārtot pieredzi atkarībā no specifiskās nozīmes un lietojuma.[2] Savukārt I.Kons uzsver, ka pusaudža vecums ir pārejas vecums galvenokārt bioloģiskā izpratnē, jo tas ir dzimumnobriešanas posms, kam paralēli briedumu galvenajās līnijās sasniedz arī citas organisma bioloģiskās sistēmas.[4]
…
Darbs par to kā pusaudži uztver savu ķermeņa veidolu, vai pret to ir atšķirīga attieksme zēniem un meitenēm
