-
Starpkultūru izglītība
Rotaļnodarbības apraksts:
Nodarbību skolotāja iesāk ar to, ka pastāsta bērniem, ka mūsu vietējā sabiedrībā dzīvo visdažādākie cilvēki. Skolotāja iepazīstina bērnus ar vietējās sabiedrības jēdzienu. Vietējā sabiedrība ir cilvēku grupa, kuri dzīvo tuvu viens otram un kuri var strādāt kopā, lai visiem no tā būtu labums.
Grupas telpā ir iekārtots mājīgs stūrītis, kur bērni var klusiņām sēdēt kopā. Ir izstādīti attēli, kuros redzami dažādu kultūru pārstāvji, kuros ietverti visu vecumu cilvēki. Spilveni ir salikti mājīgajā stūrītī, tā lai bērniem patiktu tur sēdēt un skatīties uz attēliem.
Skolotāja pavaicā bērniem, kādā ziņā pie sienas piestiprinātajos attēlos redzamie cilvēki izskatās atšķirīgi un kādā – līdzīgi. Bērni izsaka savas domas. Skolotāja pārrunā ar bērniem par to, kādi cilvēki dzīvo viņu apkārtnē. Vai bērni ir redzējuši kādreiz kādu līdzīgu cilvēku attēlā redzamajiem cilvēkiem un kur. Bērnu un skolotājas starpā risinās sarunas.
Skolotāja pastāsta bērniem, ka mūsu sabiedrībā ir dažādu tautību, rasu un kultūru pārstāvji – vīriešus un sievietes. Visi cilvēki ir vienādi.Skolotāja pajautā bērniem, lai viņi pastāsta ko dara šie cilvēki. Skolotāja pārrunā ar bērniem, kā viņi ar savu darbu palīdz visai sabiedrībai. Skolotāja ierosina bērniem padomāt par to, kādā ziņā šie cilvēki ir līdzīgi: viņi visi valkā apģērbu, ēd ēdienu, gandrīz visi dzīvo mājās vai dzīvokļos, viņi visi strādā un rotaļājas.
…
Savu darbu sākšu ar vārdu savienojuma starpkultūru izglītība skaidrojumu – sistematizēta individuālo zināšanu un prasmju apguves un attieksmju veidošanas process, kas ir saistīts ar dažādu kultūru mijiedarbību. Rakstīšu godīgi – ka priekšmets starpkultūru izglītība priekš manis bija kaut kas jauns. No sākuma man likās, ka tas ir kaut kas sarežģīts, bet pēc šī priekšmeta apgūšanas man tas liekas interesants. Studiju laikā uzzināju ļoti daudz izglītojošas informācijas par starpkultūru izglītību, ieguvu arī idejas rotaļām, spelēm, kas ir saistītas ar šo tēmu. Arī es savā darbā izmantoju starpkultūru izglītību, iepazīstinot bērnus bērnudārzā ar citu tautību tradīcijām, svētkiem utt. Tā, kā es nestrādāju lielā pilsētā, mums ir divu kultūru bērniņi, būtu interesanti strādāt ar grupu vai klasi, kurā mācās vairāku kultūru bērni. Visi cilvēki taču spēj sadzīvot un mijiedarboties, iekļauties un pielāgoties sabiedrībā, neaizskarot citus līdzcilvēkus. Lai papildinātu savas zināšanas un izpildītu mājas darbu izstudēju grāmatu M. Dirba „Mijkultūru izglītības daudzveidība”. Tēma: Cilvēki mūsu apkārtējā sabiedrībā. Mērķis: • Iepazīstināt bērnus ar vietejās sabiedrības jēdzienu; • Pārrunāt ar bērniem to, ka mēs visi esamu līdzīgi un atšķirīgi; • Iepazīstināt bērnus ar informāciju un uzskates attēliem, ka ir dažādu rasu, tautību un kultūru cilvēki; • Veidot bērnos pozitīvu attieksmi pret dažādu kultūru cilvēkiem.
