-
Kuģu tvaika katli
Galvenās mašīnas vai turbīnas darbināšanai, apkurei, sadzīves vajadzībām un tehnoloģiskiem mērķiem kuģos izmanto tvaiku, kuru izstrādā kuģu katla iekārta.
Iekārta sastāv no tvaiku katla, palīgmehānismiem un agregātiem, kas padod katlā barošanas ūdeni, degvielu un gaisu.
Degvielu pārsūc ar sūkņu palīdzību caur sildītāju (parasti cauruļvadu veidā), uzsilda viskozitātes samazināšanai un labākai izsmidzināšanai, filtrē un padod katla sprauslām, kur to izsmidzina, sajauc ar karstu gaisu un sadedzina katlā, izveidojot siltumu. Siltums uzsilda ūdeni, kurš atrodas katla caurulēs, notiek ūdens iztvaikošana, veidojas tvaiks, kurš sakrājas augšējā ūdenstvaika kolektorā, un pēc tam to patērē caur galveno vārstu.
Ūdeni ar sūkņu palīdzību (parasti virzuļa veida) pārsūc caur ūdens sildītāju (kuru darbina ar izlietotu tvaiku) un padod uz ūdenstvaika kolektoru, nokur tas plūst uz katla cauruli un piepilda apakšējo ūdens kolektoru.
Gaiss vajadzīgs degvielas degšanai katlā, ar ventilatoru to padod gaisa sildītājam, kur to uzsilda ar izplūdes gāzes siltumu, un padod katlā degšanas uzturēšanai.…
Tvaika dzinēja izgudrošana ievērojami atviegloja cilvēku dzīvi, paātrinot rūpniecības un transporta attīstību. Tvaika mašīna sastāv no tvaika katla (kuru kurina), cilindra ar virzuli un kloķvārpstu, un caurulēm, svirām un vārstiem, kas tvaiku no tvaika katla ievada cilindrā. Tā kā kurināmā sadegšana notiek katla kurtuvē (ārpus tvaika mašīnas cilindra), to sauc par ārdedzes dzinēju. Tvaika katla kurināšanai ir iespējams lietot jebkādu degvielu, bet siltuma zudumi pārvadot tvaiku no katla uz cilindru un it īpaši, izlietoto tvaiku izlaižot atmosfērā, samazina lietderības koeficientu. Zemā lietderības koeficienta dēļ, tvaika mašīnas mūsdienās vairs tikpat kā nelieto