-
Automašīnu radītais piesārņojums
Pētnieciskā darba nosaukums ir „Mašīnu radītais piesārņojums”. Tajā aprakstīta šobrīd ļoti aktuāla tēma, kas saistīta ar autotransporta radīto piesārņojumu. Tas skar galvenokārt lielpilsētas, bet tajā skaitā arī Valmieru. Autotransportu daudzums ielās turpina un turpina pieaugt, un šī tendence īpaši novērojama pēdējo gadu laikā. Darbā raksturota autotransporta ietekme uz apkārtējo vidi un cilvēku veselību. Lai pamatotu autotransporta radīto kaitīgo piesārņojumu pilsētas teritorijā, mēs veicām novērojumus par autotransportu intensitāti pilsētas lielākajos krustojumos, kā arī pie luksoforiem.
Automašīnām (vāģiem, automobiļiem jeb autiņiem (skaidro Tildes skaidrojošā vārdnīca)) ir kaitīga, pat bīstama kā uz vidi, tā uz cilvēku. Lielpilsētās piesārņojuma līmenis ir jau ļoti kritisks, un bieži vien lielākais vaininieks pie tā ir tieši autotransporta izplūdes gāzes. Izplūdes gāzes piesārņo gaisu un izplatās tālāk. Piesārņojums atrod ceļu arī uz tuvējām upēm, ezeriem, tiek piesārņoti netikai virszemes ūdeņi, bet arī pazemes, tādejādi piesārņojot arī augsni. Arī ceļi un stāvlaukumi aizņem milzīgas teritorijas. Pieaugošā intensitāte par transporta līdzekļu izmantošanu vien palielina to negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi, līdz ar to arī pieaug valsts izmaksas vides atveseļošanai. Transporta līdzekļos degvielas (benzīna, gāzes, dīzeļdegvielas) enerģija tiek pārveidota kustības enerģijā, kas dod mums šo „burvīgo” iespēju pārvietoties, kustētie ātri uz priekšu savos automobiļos. Bieži vien mēs nemaz nezinām kādus kaitējumus nodarām apkārtējiem vai videi, jo braucot ar mašīnu kopā ar izplūdes gāzēm atmosfērā izplūst daudz toksisko vielu, kuru skaitā ietilpst arī veselībai bīstamās kancerogēnās vielas, kā benzpirēns. Kaitīgākās vielas ir oglekļa oksīds, ogļūdeņraži, slāpekļa oksīdi un svina savienojumi. Jo mums ir vairāk automašīnas, jo mēs biežāk ar tām braucam, jo lielāks ir degvielas patēriņš, kas palielina toksisko vielu ietekmi uz apkārtējo vidi - pieaug gaisa, ūdens un zemes resursu piesārņojums, rodas troksnis, vibrācijas, putekļi, paaugstinās ceļu negadījumu risks. …
Latvijā 1999. gada sākumā bija reģistrēti 650,4 tūkstoši ceļu transporta līdzekļu, no tiem 74% vieglo un 13% kravas transporta līdzekļu. Jau tad reģistrēto transporta līdzekļu skaits kopš 1994. Gada bija palielinājies vienu, komats, astoņas reizes. 1998. gadā uz 1000 iedzīvotājiem bija reģistrēti 265 automobiļi, tai skaitā 195 vieglie transporta līdzekļi. 81 procenti Latvijā reģistrēto automašīnu ir vecākas par desmit gadiem. 1998. gadā 14% vieglo un 12% kravas automobiļu neizgāja tehnisko apskati sakarā ar trūkumiem vai bojājumiem izplūdes gāzu sistēmā. Pastāv rinda dabisko procesu, kuru rezultātā atmosfērā nonāk vielas, kuras apdraud cilvēku veselību un ietekmē bioloģiskos procesus uz Zemes. Šādi procesi ir vulkānu darbība, mežu ugunsgrēki, slāpekļa savienojumu nokļūšana atmosfērā dažādu bioloģisko procesu rezultātā. Visvairāk izplūdes gāzu rodas, ja motors darbojas brīvgaitā, bez slodzes, mainās braukšanas režīms, bieži bremzējot un no jauna uzsākot braukšanu, piemēram, ielu krustojumos, autobusu pieturās. Šis fakts arī pierādīja mūsu novērojumus, ka ielu krustojumos, pie luksoforiem ir lielāks piesārņojuma daudzums nekā citur.
