-
Kreativitātes saistība ar personas individuālajām īpatnībām un intelektu
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 3 | |
KREATIVITĀTES JĒDZIENA SKAIDROJUMS | 4 | |
INTELEKTA SAISTĪBA AR KREATIVITĀTI | 4 | |
PERSONĪBAS INDIVIDUĀLĀS ĪPATNĪBAS UN KREATIVITĀTE | 7 | |
JAUNĀKIE PĒTĪJUMI PAR KREATIVITĀTES SAISTĪBU AR PERSONĪBAS INDIVIDUĀLAJĀM ĪPATNĪBĀM UN KREATIVITĀTI | 13 | |
Kreativitātes saistība ar personības individuālajām īpatnībām | 13 | |
Kreativitātes saistība ar intelektu | 19 | |
SECINĀJUMI | 23 | |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA | 25 |
SECINĀJUMI
Darba ievadā tika izvirzīts mērķis teorētiski analizēt un apkopot kreativitātes saistību ar personības individuālajām īpatnībām un intelektu.
Darba rezultātā bija jārod atbildes uz šādiem jautājumiem:
1) Vai indivīda intelektam ir saistība ar kreativitāti?
2) Vai personības individuālajām īpatnībām ir saistība ar kreativitāti?
Pamatojoties uz psiholoģiskās literatūras un jaunāko pētījumu analīzi, var secināt:
1) Indivīda intelektam ir saistība ar kreativitāti.
2) Personības individuālajām īpatnībām ir saistība ar kreativitāti.
3) Kreatīvais un intelektuālais potenciāls ir savstarpēji saistīti, taču intelekts nav noteicošā kreativitātes sastāvdaļa.
4) Lai indivīds spētu pilnvērtīgi realizēt savu radošo potenciālu, viņa intelekta līmenim jābūt augstākam par tā saucamo intelekta slieksni jeb intelekta minimumu. Taču arī pārlieku augsts intelekts (IQ > 180) ir riska faktors, pie kura kreativitātes līmenis var būtiski pazemināties (Runco, 2007; Hollingworth 1942).
5) Tiek apstiprināta saistība starp kreativitāti un intelektu. Pētījumā „Standardized minds” or individuality? Admissions tests and creativity revisited. tiek pierādīts, ka College Admissions Tests jeb ACT, kas paredzēts augstskolas reflektantu akadēmiskā un intelektuālā potenciāla mērīšanai, spēj prognozēt arī indivīda kreatīvo potenciālu (Dollinger, 2011).
6) Problēmu, pētot kreativitātes un intelekta savstarpējo sakarību, rada fakts, ka zinātnieku rīcībā nav pienācīgu pētīšanas instrumentu.
7) Personības individuālās īpatnības nosaka to, kurā no mākslas vai zinātnes jomām indivīds spēs savu radošo potenciālu realizēt vis pilnvērtīgām (Feist, 2004).
8) Kreativitātes potenciāla realizēšanai dažādās mākslas un zinātnes jomās ir nepieciešamas diametrāli pretējas personības individuālās īpatnības. Tādēļ indivīds reti kad varēs vienlīdz labi radoši izpausties vairāk kā divās mākslas vai zinātnes nozarēs, un arī tad šīm nozarēm savstarpēji jāpārklājas (Feist, 2004).
9) Tiek apstiprināts pieņēmums, ka indivīdiem ir tieksme izjust sava kreatīvā potenciāla diferenciāciju dažādās nozarēs atkarībā no personības individuālajām īpatnībām. (Beghetto, Kaufman, Baxter, 2011).
10) Tiek apstiprināts pieņēmums par indivīda kreativitātes izpausmju specializāciju atkarībā no viņam piemītošajām personības individuālajām īpatnībām. Pētījuma Alexithymia and affect intensity of art students rezultātā tika pierādīts, ka mākslas un psiholoģijas studentiem piemīt atšķirīgās personības individuālās īpatnības (Botella, Zenasni, Lubart, 2011).
11) Tiek pierādīts pieņēmums, ka kreativitāte ir saistīta ar indivīda kognitīvajām īpatnībām un to, kādu problēmu risināšanas stilu- racionālo vai intuitīvo- indivīds visbiežāk pielieto. (Dane, Baer, Pratt, Oldham, 2011).
…
Kursa darbs psiholoģijā par kreativitātes saistību ar personības individuālajām iezīmēm un intelektu. Darbā tiek aplūkots tas, kā indivīda kreativitātes līmei ietekmē viņa IQ, kā arī tas, kā personības iezīmes nosaka jomu, kurā indivīda kreativitāte visspēcīgāk izpaudīsies. Darbs balstīts uz jaunākajiem (2007.- 2011. gads) Amerikas Psihologu Asociācijas (APA) pētījumiem.
