-
Kultūra un audzināšana
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Kultūras nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē | 4 |
2. | Pedagoģiskās atziņas par kultūras nozīmi audzināšanas darbā | 5 |
2.1. | Alekslandra Dauges pedagoģiskās atziņas | 6 |
2.2. | Jūlija Aleksandra Studenta pedagoģiskās atziņas | 6 |
3. | Skolas ietekme bērnu un jauniešu kultūrizglītošanā | 6 |
Nobeigums | 8 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 9 |
Nobeigums
Audzināšanas mērķis ir nodrošināt iespēju katram izglītojamam kļūt par krietnu cilvēku, tikumisku, rīcībspējīgu un atbildīgu personību sabiedrībā, veicināt izglītojamā izpratni par vērtībām un tikumiem, sekmējot to iedzīvināšanu, bagātināt kultūrvēsturisko pieredzi, stiprināt piederību un lojalitāti Latvijas valstij un Latvijas Republikas Satversmei (Likumi LV., 2016)
Bērnu un jauniešu nacionālas pašapziņas veidošanās nav iespējama, bez kultūras vērtību izzināšanas un apgūšanas, ko veiksmīgi pierādījuši A.Dauge un J.A.Students uzsverot, ka personības izaugsme nav iespējama bez kultūras vērtību apgūšanas.
Ir ļoti svarīgi stiprināt integrāciju starp kultūru un izglītību, īpaši veicināt skolēnu vērtīborientāciju veidošanos, viņu radošu iesaistīšanos kultūras procesā. Lai skolēni varētu izpausties un attīstīties radošajos darbības procesos, ir jābūt pozitīvai videi un valstiskam atbalstam.
…
Katras sabiedrības, tautas dzīves kārtību nosaka tās vērtību sistēma. Vērtību sistēma izriet no pamat priekšstatiem par pasauli un cilvēka vietu tajā. Mainoties sabiedriskajām iekārtām, vairākkārt ir mainījušies priekšstati par audzināšanu. Šobrīd, kad veidojam demokrātisku sabiedrību, audzināšanas mērķis ir brīva, patstāvīga un atbildīga personība. Skolēni jāsagatavo dzīvei Eiropā un pasaulē, saglabājot savu kultūras identitāti. Spēcīgu valsti var veidot tikai vesela, gudra un stipra tauta, tāpēc audzināšanas darbības rezultātā ir jārada skolēnos vēlme sevi garīgi un fiziski pilnveidoties, bet tas nav iespējams bez savstarpējo attiecību kultūras un sapratnes. Bez zināšanu uzkrāšanas būtiski ir iemācīt jauno cilvēku integrēties sabiedrībā un nostiprināt attieksmi pret dzīves pamatvērtībām, tai skaitā pret sevi un savu veselību kā līdzekli citu vērtību iegūšanai