-
Vecumposmu psihisko procesu raksturojums
Psihes jaunveidojums
Paļāvība, rosības komplekss.(I.P.,39)
Attīstības pamatā ir sajūtu un motorikas attīstība.(G.S,61)
Emocionālo kontaktu vajadzība.(Š,22)
Neatkarība, “ES”, paškontrole, runa.(I.P.,39)
Attīsta runu un tēlaini priekšmetisko domāšanu.(I.J.,76)
Runa un uzskatāmi darbīgā domāšana.(A.Š,22) Dzimum identitāte.(I.P.,40)
Vajadzība pēc sociāli nozīmīgi vērtētas darbības.(A.Š, 22)
Attīstās bioloģiskā bāze- galvas smadzenēs (Z, 39).
Vajadzība pēc sociāli nozīmīgi vērtētas darbības.(A.Š,22)
Attīstās metakognitīvās prasmes.(A.Š,116)
Veidojas patstāvība. (Z,65)
Kompetences, “ES” sabiedrībā.(I.P.,40)
Psihisko procesu pašregulācija, tiešie procesi, darbības iekšējā plāna izveide.(Š,22)
Intensīvi attīstās bērnu motorika.(L.Ž,28).
…
Pirmajā mēnesī Pirmā mēneša beigās embrijs līdzinās rīsu graudiņam. Nākamajās divās nedēļās sāk veidoties galvas un mugurkaula smadzenes, kā arī sirds, gremošanas, sajūtu orgāni, rokas un kājas. Embrija garums ir 0,75 cm. (G. Svence “Attīstības psiholoģija”, 46.lpp) 2.-3. Otrajā mēnesī embrijs vairāk sāk izskatīties kā cilvēks, sver apmēram 10 g. Embrija garums ir 2,75 cm. Sirds pukst. Roku un kāju pirkstos kauli aizvieto skrimšļus. Trešajā mēnesī embrijs sver apmēram 15 g. Garums ir 7,25 cm. Veidojas orgāni. Darbojas cirkulācijas un urīna sistēmas. Aknas ražo žulti. Dzimumorgāni ir grūti izšķirami. (G. Svence “Attīstības psiholoģija”, 46.lpp) 4.-5. Ceturtajā mēnesī bērns barojas no placentas. Bērnam attīstās refleksi, piemēram, zīšana un rīšana. Attīstās ķermenis, zobu iedīgļi, roku un kāju pirksti ir pilnīgi izveidojušies. Tomēr ārpus dzemdes bērns vēl nav spējīgs dzīvot. Bērna garums ir 17,5 cm. Piektā mēneša beigās māte jau jūt kustības. Bērna ķermeni klāj smalki matiņi. Mati sāk augt arī uz galvas, izveidojas uzacis un skropstas. Bērna ķermeni klāj vernex - bālgana biezpien-veida kārtiņa. Bērna garums ir 30,5 cm. (G. Svence “Attīstības psiholoģija”, 47.lpp)