-
Es-koncepcija
Spēles vecuma uzdevums ir aktīvas iniciatīvas attīstība un tajā pašā laikā piedzīvot vainas sajūtas un morālo atbildību par savām vēlmēm.
Papildus klīniskajiem pētījumiem E. Ēriksons veica lauka etnogrāfiskos pētījumus par bērnu audzināšanu divās indiešu ciltīs un salīdzināja tos ar bērnu izglītību Amerikas pilsētās. Kā jau minēts, viņš konstatēja, ka katrai kultūrai ir savs īpašs mātes stils, ko katra māte uztver kā vienīgo pareizo. Tomēr, kā uzsvēra E. Ēriksons, mātes stilu vienmēr nosaka tas, ko sociālā grupa, kurai viņš pieder - cilts, klase vai kastu, no bērna nākotnē sagaidīs.
Pēc E. Ēriksona domām, katram attīstības posmam ir savas raksturīgās cerības uz konkrētu sabiedrību, ko indivīds var pamatot vai nepamatot, un tad viņš ir vai nu iekļauts sabiedrībā, vai arī viņu noraida. Šie E. Ēriksona apsvērumi veidoja pamatu divām svarīgākajām koncepcijām - “grupas identitāte” un “ego-identitāte”. Grupas identitāte veidojas tāpēc, ka no pirmās dzīves dienas bērna audzināšana ir vērsta uz viņu iekļaušanu šajā sociālajā grupā, veidojot šai grupai raksturīgu attieksmi.
…
„ES-koncepcijas” veidošanās un attīstības process salīdzinājumā ar citiem psiholoģiskajiem veidojumiem (emocijām, kognitīvajiem procesiem, motīviem) tiek pētīts diezgan daudz. Tas jo īpaši attiecas uz "ES" tēla veidošanās agrīnajiem posmiem: bērnībā, agrā un pirmsskolas vecumā. Tas izskaidrojams ar metodoloģiskām grūtībām un objektīvu rādītāju trūkumu pētnieku rīcībā. Tādēļ daudzus gadus daudzi psihologi bija pārliecināti, ka zīdaiņiem nav pašnodarbības. Ar šo darbu vēlētos uzzināt, ka pirmsskolas bērniem veidojas “ES-koncepcija”?
