-
Vai fotogrāfija ir māksla vai tehnoloģija?
Pēc Manuela Alvareza Bravo (Manuel Alvarez Bravo) teiktā "Fotogrāfa galvenais instruments ir viņa acis. Savādi, taču daudzi fotogrāfi izmanto citu fotogrāfu acis savu vietā - gan no pagātnes, gan šodienas. Tādi fotogrāfi ir akli," var izsecināt, ka mūsdienās aizvien vairāk cilvēki saprot fotogrāfiju kā tehnoloģiju, nevis kā mākslu. Tiek bildēts jebkas, taču nav atrasta doma, ideja pašai fotogrāfijai. Manuprāt, fotogrāfs var būt jebkurš, bet īsts profesionāls fotogrāfs ar savu oriģinalitāti – retais. Uzskatu, ka fotogrāfiju var saukt par tehnoloģiju, tikai pateicoties tehnoloģijas, zinātnes attīstībai.
Ir 21. gadsimts, tehnoloģijas strauji attīstās, taču fotogrāfija ir un paliek fotogrāfija, neatkarīgi no tā par ko tā tiek uzskatīta – pirmkārt, fotogrāfijā ir jāsaskata jēga, lai tā spētu būt māksla, domāju, ka lielākoties fotogrāfi to arī cenšas realizēt, otrkārt - jāzina fotogrāfijas vēsture, lai runātu par tehnoloģiju attīstību un, tai skaitā arī apgalvot, ka fotogrāfija ir tehnoloģija. Iespaidojoties un piekrītot Irvinga Pennsa teiktajam: "Tortes fotografēšana arī var būt māksla." secinu, ka fotogrāfija tomēr lielākoties ir māksla, nevis tehnoloģija.
…
Mūsdienās daudzi runā par pretrunām, meklējot pareizo un galīgo viedokli. Taču, vai ir iespējams rast vienu, konkrētu uzskatu? Šeit mēs varam runāt arī par fotogrāfiju. Ir vairāki kritiķi, eksperti, kas nespēj rast atbildes uz it kā elementāriem jautājumiem, kur viens no jautājumiem ir: Vai fotogrāfija ir māksla, vai tehnoloģija? Protams, viņiem ir savs viedoklis un atbildes uz šiem jautājumiem, gluži tāpat kā jebkuram citam izglītotam cilvēkam, tātad arī man. Kas vispār ir fotogrāfija? Laikiem ejot, fotogrāfija kā tehnoloģija ir pārtapusi par mākslu, rodas jautājums vai tiešām tā ir? Par šo jautājumu jau strīdas ilgus gadus. Citiem tā ir māksla, citiem – tehnoloģija.