Secinājumi
Mērķi – ir konkrēts stāvoklis vai gala rezultāts, ko izvirza un cenšas sasniegt kopīgā darbā apvienojusies grupa.
Mērķi tiek noteikti analīzes un sintēzes procesā, jo mērķi ir plānošanas funkcijas galvenie instrumenti.
Mērķiem jāatbilst visām menedžmenta funkcijām.
Uzņēmuma mērķu noteikšanas svarīgumu nevar pārvērtēt. Bez skaidri formulētiem mērķiem uzņēmumā var notikt maldīšanās visdažādākos virzienos.
Mērķu izvirzīšanas iemesli ir šādi: pārvērst misiju konkrētās izpildāmās darbībās; veidot atskaites sistēmu organizācijas novērtēšanai; nodrošināt stingru un konsekventu darbību.
Mērķiem jābūt konkrētiem, izmērāmiem, reāliem, noteiktiem, daudzveidīgiem.
Galvenie uzņēmuma panākumi var būt finansu un stratēģiskajās jomās.
Stratēģiskie mērķi ir saistīti ar uzņēmuma konkurētspējas nostiprināšanu kopējā tirgū. Stratēģisko mērķu sasniegšanai parasti tiek plānoti 3-5 gadi un vairāk.
Finansiālie mērķi ir saistīti ar uzņēmuma finansu darbības uzlabojumiem, kas ir svarīgi uzņēmuma pastāvēšanai. Tie visbiežāk ir saistīti ar īstermiņa darbību viena gada ietvaros.
Kopš uzņēmējdarbības sākumiem lielākā daļa uzņēmumu koncentrējās uz vienu visiem saprotamu mērķi - gūt peļņu. Šodien turpretī lielākā daļa uzņēmumu vairs neuzskata peļņu par visaugstāko mērķi.
Dažādu līmeņu menedžeri ir orientēti uz dažādu veidu mērķiem. Mērķus var noteikt šādos līmeņos: uzņēmuma līmenis; procesu līmenis, struktūrvienības līmenis; darbinieku līmenis.
Jebkura līmeņa mērķis jānosaka, pamatojoties uz uzņēmuma vīziju, misiju un stratēģiju, lai mērķi nebūtu pretrunā ar uzņēmuma stratēģiskajiem darbības virzieniem.
Mērķu noteikšana notiek četros posmos.
…
Katra uzņēmuma dibināšanas pamatā ir galvenā mērķa apzināšanās un tā formulēšana. Tikai tad, kad dibinātāji skaidri zina savu galamērķi, var sākt izstrādāt plānu, kā šo mērķi sasniegt. Parasti izvēlētais mērķis nav sasniedzams īsā laikā, tam ir nepieciešami vairāki gadi. Tā ir uzņēmuma ilgtermiņa plānošana jeb stratēģiskā plānošana. Stratēģiskā plānošana nodrošina uzņēmuma ilgtermiņa darbību. Mērķis palīdz koncentrēt enerģiju uz galveno uzdevumu sasniegšanu un nenovirzīties uz dažādām blakus idejām. Tomēr tas nenozīmē, ka galveno mērķi nedrīkst mainīt, ja izrādās, ka rezultāti ir atšķirīgi no plānotajiem. Parasti uzņēmuma mērķis ir peļņas iegūšana, sniedzot sabiedrība nepieciešamos pakalpojumus. Peļņa garantē uzņēmuma izdzīvošanu. Bez mērķa – apmierināt patērētāju vajadzības – uzņēmuma eksistence būs problemātiska, jo produkcijai jāatbilst patērētāju prasībām un tai jāapmierina iespējami vairāk pircēju. Līdz ar to uzņēmuma mērķu noteikšana ir ļoti svarīgs uzņēmējdarbības posms. Var secināt, ka referāta temats ir aktuāls, tāpēc, ka no mērķu noteikšanas ir atkarīga visa uzņēmuma darbība.