-
Krīzes dažādos attīstības vecuma posmos
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 3 | |
1. | ATTĪSTĪBAS VECUMPOSMU RAKSTUROJUMS | 4 |
2. | KRITISKIE ATTĪSTĪBAS PERIODI | 5 |
3. | VIENA KRĪZES PERIODA RAKSTUROJUMS | 8 |
3.1. | Jauna mazuļa ienākšana ģimenē | 8 |
KOPSAVILKUMS | 9 | |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA | 10 |
3. Kas notiek brīdī, kad bērniņš ierodas pasaulē. Ir svarīgi runājot par jauno bērniņu, lietot tādus apzīmējumus kā “mūsu bērniņš”, lai vecākajiem bērniem būtu sajūta, ka viņi vēl joprojām ir viena komanda. Vecākajiem bērniem ir jāpiedāvā iespēja palīdzēt vecākiem aprūpējot mazuli (piemēram, pienesot autiņbiksītes). Tomēr pats nozīmīgākais ir laiks, ko nedalīti veltāt vecākajiem bērniem. Pat 15 minūtes nedalītas uzmanības dienā spēj dot nozīmīgu ieguldījumu krīzes pārvarēšanā.
4. Ja vecākais bērns ir no iepriekšējam attiecībām. Šāda gadījuma ir lielāka iespējamība, ka attīstās greizsirdība un skaudība, it īpaši, ja attiecības ar pamāti/ patēvu ir sarežģītas. Svarīgi, lai bērns jūtas svarīgs un novērtēts. To var panākt, ļaujot vecākajam bērnam dot kādu nozīmīgu ieguldījumu, piemēram, mazuļa vārda izvēle (M.D., 2014.).
KOPSAVILKUMS
Secinājumi:
• Cilvēka dzīvi var iedalīt astoņās attīstības stadijās: 1) no dzimšanas līdz 1 gada vecumam; 2) 1 - 3 gadu vecumam; 3) 3 - 6 gadu vecumam; 4) 6 - 12 gadiem; 5) 12 - 19 gadiem; 6)19 - 26 gadiem; 7) 26 - 64 gadiem; 8) 64 līdz nāves brīdim;
• Cilvēks savas dzīves laikā iziet cauri dažādiem attīstības posmiem, kurus vada kritiskie attīstības periodi, kurus nevar skatīt atrauti vienu no otra, jo katrs no tiem atstāj ietekmi ne vien uz nākošo, bet arī uz citiem turpmākajiem.
…
Šajā patstāvīgajā darbā tiek pētītas krīzes dažādos attīstības vecuma posmos, proti, no kā tās ir atkarīgas un kā tās tiek pārvarētas. Šis temats tika izvēlēts sakarā ar to aktualitātes nozīmīgumu visos laikos jebkura vecuma cilvēkiem. Krīze ir izteiktu grūtību vai briesmu periods, kurš var skart dažādas dzīves sfēras, sākot no pavisam ikdienišķām, sadzīviskām un beidzot ar ārkārtas situācijām, piemēram, dabas vai cita veida katastrofām. Par krīzi sauc arī periodu, kas nepieciešams svarīgu lēmumu pieņemšanai. Pirmkārt, krīze ir personības attīstības sastāvdaļa. Otrkārt, risinot sarežģītus uzdevumus, meklējot veidus, kā izkļūt no kaut kādas dzīves situācijas, smadzenēs veidojas jaunas neironu saiknes. Jo vairāk šo saikņu, jo ātrāk un precīzāk darbojas smadzenes. Treškārt, krīzes laikā tiek apgūti jauni problēmu risināšanas, uzvedības modeļi.
