-
Skolas pedagoģijas aspekti dažādās pedagoģijas un psiholoģijas teorijās
R.Šteiners iemiesoja savā skolā viņa izstrādāto filozofisko mācību-antroposopiju,saskaņā ar kuru izzināšanas spējas attīstība ved cilvēku uz pilnību.Antroposofija savieno sevī subjektīva ideālisma(īstenība kā gara pašizpausme),Gētes objektīvā ideālisma,kā arī kristietības elementus.
Viņa teorijā bērns-garīga būtne,kurai bez fiziskā ķermeņa ir arī dvēsele-dievišķīgs sākums.Bērns-Dieva daļa nonāk uz Zemes ar noteiktu misiju.Atrbrīvot bērnu,ļaut šai misijai īstenoties-skolas pamata uzdevums.
Viņš sāka ar to,ka ieviesa jaunu apmācības metodiku,kurā ietilpa modificēti mājas uzdevumi,kas ir saskaņoti ar cilvēka individuālām spējām,un ļau tos mērķtiecigi attīstīt.Pēc viņa domām ,nevar būt nekas sliktāks,kā piespiest cilvēku(bērnu) mācīties spēlējot.”Ja skolotājs rada apstakļus,lai bērns mācītos spēlējot,tad rezultātā bērni,kļustot pieaguši pārvērtīs dzīvi par izpriecu”.Viņš izlēmīgi cīnījās pret „koķetēšanu un pasaku stāstīšanu”,kā arī pret dogmu:”mācību stundai ir jābūt par prieku bērniem”.”Lai dažas lietas nesniedz bērniem prieku-tās vienalga ir jādara.Ja skolotāja nolems sniegt bērniem prieku prieku un tikai prieku,tad bērnam nekad neattīstīsies pienākuma sajūta.…
M.Montesori alternatīvo izglītības teorija Montesori pedagoģija ir reformpedagoģijas virziens, kurā uzmanība tiek vērsta uz bērnu un kurā tiek ņemtas vērā bērna vajadzības. Montesori pedagoģijas pamatprincipi. Uztvert bērnu kā personību un pilnvērtīgu cilvēku. Palīdzēt attīsties bērna vajadzībām, tam tiek dota telpa brīvai izvēlei, palīdzēt bērnam patstāvīgi domāt un darboties. Dot bērnam iespēju sekot savām paša mācīšanās spējām, jo bērni nevēlas mācīties kaut ko, bet gan noteiktā laikā noteiktas prasmes (sensitīvās fāzes) Palīdzēt bērniem pārvarēt grūtības, nevis izvairīties no tām. Brīva darbošanās... ir Montesori pedagoģijas kodols. Bērni paši izvēlas, ar ko nodarbosies. Montesori materiāls, kurš bērniem vienmēr ir pieejams, un skolotāja novērojumi palīdz bērniem izvēlēties ar kuru no materiāliem darboties. Tad bērns pats izvēlas darba ritmu un darbošanās ilgumu, kā arī to vai viņš vēlas darboties viens vai kopā ar citiem, vai viņš vēlas mācīties vai rotaļāties. Brīvā izvēle bērnos rada disciplīnu. Tā nāk no bērna un nav audzinātāja izvirzīts nosacījums. Montesori bērnu mājā katrs, kurš pirmo reizi redz mierīgo darba atmosfēru, izmantojot Montesori metodi, ir izbrīnīts.
