-
Saeimas komisiju darbs likumprojektu izstrādāšanā
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Komisiju loma parlamenta darbā. Teorētiskā perspektīva | 4 |
2. | Saeimas komisiju iniciētie likumprojekti | 8 |
3. | LR Saeimas komisiju darba salīdzinājums teorijā un praksē | 14 |
Nobeigums | 16 | |
Izmantotā literatūra | 17 | |
Pielikums | 18 |
Tātad, šī pētījuma mērķis ir noskaidrot, kurās jomās Saeimas komisijas ir aktīvākas likumprojektus izstrādāšanā. Pētījumā izvirzīta hipotēze: Saeimas komisiju aktivitāte likumprojektu ierosināšanā ir atkarīga no pastāvošajām problēmām valstī.
Pētījuma uzdevumi ir:
1.teorētiskā materiāla apkopošana par to, kas ir parlamenta komisijas un kādas ir to funkcijas un īpatnības
2.noskaidrot, kādas ir Saeimas komisijas;
3.izpētīt, kādi ir Saeimas komisiju izstrādātie likumprojekti, cik daudz no tiem tiek apstiprināti;
4.galveno secinājumu izdarīšana par to, kuras Saeimas komisijas ir visaktīvākās likumprojektu ierosināšanā un veiksmīgākās likumprojektu apstiprināšanas ziņā.
1. Komisiju loma parlamenta darbā. Teorētiskā perspektīva
Jebkuram parlamentam, ko veido ievēlētie vai ieceltie tautas pārstāvji, ir sava struktūra. Tas darbojas pēc noteiktiem principiem, ko organizē dažādi parlamenta elementi. Viens no svarīgākajiem parlamenta struktūras elementiem ir tā komitejas jeb komisijas.
Komitejas ir nelielas darba grupas, ko izveido, lai veiktu parlamenta darbu.1 Kopumā ņemot komitejas likumdevējā darbojas kā lēmumpieņemšanas mehānisms – tās darbojas, lai atrisinātu kolektīvo dilemmu. Ja visi lēmumi būtu saistīti ar parlamentu, tad tā locekļi nespētu tikt galā pat ar minimālu daļu no saviem pienākumiem.2 Spēcīgam parlamentam ir nepieciešama labi attīstīta komiteju struktūra. Komitejas ir efektīva parlamenta „darba zirgi”.3…
Latvijas likumdošanā liela nozīme ir Saeimas komisijām, kas var atšķirties gan pēc lieluma, gan pēc jomas, par ko ir atbildīgas. Ikdienas politikas dienaskārtībā nonāk vairāki ierosinājumi, kā uzlabot vai mainīt valsts dzīvi un kārtību tajā, ko var izdarīt ar likumu palīdzību, tāpēc nemitīgi tiek izstrādāti dažādi likumprojekti, kuri visi tiek izskatīti komisijās. Taču Saeimas komisijas var arī pašas likumprojektus ierosināt. Līdz ar to pētījumā tiek aplūkots, kādus likumus iniciē pašas komisijas, kuras ir tās jomas, kādās Saeimas komisijas ir visaktīvākās, kā arī kāds ir šo likumprojektu liktenis, cik daudz no tiem tiek apstiprināti Saeimā un izsludināti likumu veidā. Darbā aplūkots komisiju darbs 8. un 9. Saeimas laikā.
