9. Mediācijas procesa posmi. Manipulācija, emocijas mediācijas procesā. S 2
Mediācija rada tādu komunikatīvu struktūru, kurā partneriem vairs nav nepieciešamības manipulēt ar trešo personu un pārliecināt to par sava viedokļa pareizību vai otras puses uzskatu nepareizību. Vairs nav jēgas melot vai arī uzsvērt otras puses nepareizos uzskatus, jo vairs nav vajadzības pārliecināt mediatoru, bet ir svarīgi pārliecināt pretējo pusi. Jo tieši pretējā puse beigās būs tā, kurai būs jāpiekrīt risinājumam. Tātad šeit ne tik daudz pati procedūra, cik tieši komunikācijas veids ir tas, kā puses panāk kompromisu.
Manipulācija ir citu cilvēku izmantošana savu mērķu sasniegšanai.
Manipulators-cilveks,kas grib panākt savas vainas novelšanu.
Attālināta manipulācija-pie kaimiņiem tik skaisti.Pietam bērni rūpējas par saviem vecakiem
Pozitīvā manipulācija Nereti manipulēšana notiek neapzināti. Piemēram, bērni raud, tādā veidā iespaidojot vecāku emocijas, lai panāktu savu.
• manipulators – cits manipulators(i)- manipulējamais(ie); Kā, piemēram, politiskajās debatēs, kas tiek pārraidītas pa TV- iesaistītie cenšas gan iespaidot citu politiķu viedokļus, gan atstāt iespaidu uz tautas masām.
Kas raksturīgs manipulatoram?
Kas raksturīgs aktualizētājam?
10. Mediācijas procesa posmi. Vienošanās sasniegšana, vienošānās rakstveida noformēšana. S 2
Pēdējā kopējā sesija
Pēdējāš kopējās sesijas nolūks ir deivējāds. Pirmkārt tā ir iespēja pusēm izteikties par vēl nepārrunātām lietam,baiļu,kautrības,sašutuma vai citu iemeslu dēļ. Otrkārt, tā ir iespēja pusēm vēlreiz strādāt kopā,lai rastu risinājumus visiem vēl nenokārtotiem jautajumiem.Sesijas,pēc mediatora izvēles varētu izvirzīties šādi:
Rezumē līdzšinējo progresu- atrisināti strīda jautajumi
Dalīties ar informāciju-mediators atkal mudina puses dalīties ar informāciju
Sagatavotot rakstisku līgumu-pieraksta visu par ko ir salīgts
Slēgt sesiju-mediators saka pusēm pēdējos vārdus,paldies par grūto darbu,visu to labāko
…
I Mediācijas līguma noslēgšana Šajā fāzē tiekās mediators un vismaz viena puse. Mediators rūpējas par labu sarunas atmosfēru – iekārtojot telpu, krēslu, tāfeles, galdu un u.c lietu izkārtojumu). Sākumā mediators sasveicinās ar pusēm, pēc iespējas draudzīgāk, lai puses justos labi un droši, pēc sasveicināšanās mediators izskaidro pusēm mediācjas procesu un tā norisi. Tiek pārrunāti noteikumi, kuriem jābūt spēkā visā mediācijas gaitā. Parasti noteikumus noliek redzamākā vietā, lai puses tos redz , piem., 1.katrs ļauj izteikties otram un uzmanīgi klausās; 2. neviens neizsakās pazemojoši vai aizvainojoši par otru; 3. tas, kas šajā telpā notiek ir konfidenciāli- vajadzības gadījumā tiek izveidoti arī citi noteikumu, ja tie nozīmīgi pusēm vai mediatoram. Mediators nosakidro pušu gatavību ievērot noteikumus un gatavību līdzdarboties procesā.
