Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 3 | |
1. | PREČU EKSPORTS UN IMPORTS | 4 |
1.1. | Preču eksporta būtība | 4 |
1.2. | Preču importa būtība | 5 |
2. | STATISTISKĀS INFORMĀCIJAS VĀKŠANA UN APKOPOŠANA | 6 |
3. | STATISTISKIE RĀDĪTĀJI | 8 |
3.1. | Statistisko rādītāju būtība | 8 |
3.2. | Absolūtie lielumi | 8 |
3.3. | Relatīvie lielumi | 8 |
3.4. | Vidējie lielumi | 12 |
4. | DINAMIKAS RINDU ANALĪZE | 14 |
4.1. | Dinamikas rindas jēdziens | 14 |
4.2. | Dinamikas rindu līmeņu absolūto un relatīvo pārmaiņu raksturošana | 14 |
4.3. | Dinamikas rindu vidējie lielumi | 20 |
4.4. | Dinamikas rindas trenda atklāšanas metodes | 22 |
SECINĀJUMI | 29 | |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA | 30 |
Ar eksportu saprot iekšzemē saražoto preču pārdošanu patērētājiem ārvalstīs.
Eksportu ietekmē vairāki svarīgi faktori:
Reālais IKP ārvalstīs. Ja tas pastāvīgi palielinās, tad ārzemnieki vairāk pērk importa preces un tas labvēlīgi ietekmē, piemēram, Latvijas uzņēmumos ražoto preču eksportu. Un otrādi: ja ārvalstīs ir ekonomikas lejupslīde, tas negatīvi atsaucas uz Latvijas preču un pakalpojumu eksportu.
Valsts iekšzemē saražoto preču un pakalpojumu cenas salīdzinājumā ar tādu pašu izstrādājumu cenām ārvalstīs. Ja tās ir zemākas, tad, piemēram, Latvijā ražotās preces ārzemnieki iegādājas pēc iespējas vairāk.
Valūtas kurss. Ja nacionālās valūtas kurss pieaug attiecībā pret citu valstu valūtām, tas nesekmē preču eksportu, jo iekšzemes preces ir salīdzinoši dārgākas nekā ārvalstīs ražotās (vietējās) preces, tāpēc, piemēram, Latvijas ražotājiem nav izdevīgi tās ražot eksportam.
Eksportu ietekmē arī patērētāju gaume – iegādāties savā valstī ražotās vai importa preces; transportēšanas izmaksas no vienas valsts uz otru, kā arī valstī īstenotā ārējā ekonomiskā politika. ( Bikse,V., 2007.)
Svarīgi nodalīt nozares un preču grupas, kuru realizācija ārvalstīs ir nepieciešama: 1. grupa – resursu tik daudz, ka valstī tos nevar izlietot. …
Mūsdienās valsts ekonomiskā dzīve ir neatraujami saistīta ar citu valstu saimniecisko dzīvi. Ekonomisko attiecību kopumu, kas veidojas valstu starpā sauc par ārējo tirdzniecību, kas sevī ietver ļoti svarīgus jēdzienus – eksportu un importu, kas ir vienas valsts ārējās attiecības ar otru valsti. Eksports ir preces nosūtīšana uz citu valsti, bet imports ir preces ienākšana no citas valsts. Šo tirdzniecības nepieciešamību nosaka valsts klimatisko atšķirību kopums, nodrošinātība ar dabas resursiem, dažāds ražošanas tehnoloģijas līmenis un potenciāls, kā arī citu resursu potenciāls. Pašreizējās ekonomiskās krīzes apstākļos valstī notiek dažādas pārmaiņas, izņēmums nav arī preču eksports un imports. Jebkuru izmaiņu pamats ir informācija – mainības primārais cēlonis. Šobrīd pasaulē valda informācijas pārbagātība, tikai jāspēj atrast un pielietot pašu nepieciešamāko, aktuālāko un svarīgāko. Pārskatāmas un kvalitatīvas informācijas iegūšanai svarīga ir statistikas datu apstrāde un analīze.
