-
Vides ietekme personības attīstībā
2011–2015 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
1. | Ievads | |
2. | Kas ir vide? | |
3. | Videi ir ļoti liela nozīme cilvēku attīstībā | |
4. | Vide | |
5. | Ģimene | |
6. | Sabiedrība | |
7. | Personības attīstība | |
8. | Sociālā attīstība | |
9. | Emocionālā attīstība | |
10. | Psihologu Piažē, Ļeontjeva, Elkoņina attīstības teorijas | |
11. | K. Leongards | |
12. | Personība | |
13. | E. Eriksona teorijas | |
14. | Izmantotā literatūra |
K. Leongards
K. Leongards raksta, ka cilvēka uzvedība ir atkarīga arī no tā, kādā ģimenē viņš ir uzaudzis, kādā skolā mācījies, kas viņš ir pēc profesijas un kādā sabiedrībā uzturas.
Bērna pozīcija ģimenē, vecāku ievirzes un vērtības mainās, piedzimstot nākamajam bērnam.
Personība
Vairāki personības attīstības pētnieki secinājuši, ka personība attīstās pakāpeniski, izejot vairākas attīstības stadijas.
Atkarībā no apstākļiem un audzināšanas, kas konkrētajā dzīves periodā piedzīvoti, personība iegūst sociāli pieņemamas, veselumu stiprinošas iezīmes, vērtības, ievirzes vai arī tieši otrādi – iestrēgst attīstībā vai iegūst iezīmes, kas apdraud harmonisku dzīvi
E. Eriksona teorijas
Aptver cilvēka psihologisko attīstību visā mūža garumā
Runā par ego attīstību.
Katrā dzīves periodā rodas psiholoģiski jaunveidojumi un krīzes. Katrs pozitīvais jaunveidojums ir pamats nākošā perioda pozitīvam jaunveidojumam.
Ģimene gatavo bēnu dzīvei konkrētā sabiedrībā.
…
Piedzimstot cilvēks ir tikai "iespēja". Mēs visi augam un maināmies, tāpēc nevar uzskatīt, ka saglabāsim neskartu savu dabisko būtību. Laiks, notikumi, dzīve atstāj iespaidu uz mūsu pārdzīvojumiem, jūtām, vajadzībām, veidojot neatkārtojamu raksturu un personību. Vai mēs no neglītā pīlēna kļūstam par gulbi vai tieši otrādi – no saulainās bērnības, no tīriem, naiviem un uzticīgiem kļūstam skeptiski, neticīgi un agresīvi? "Dzīve viņu tādu padarīja" – mēs sakām.
