Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Baznīca un laulības šķiršana | 5 |
2. | Laulības šķiršana katoļu baznīcā | 7 |
3. | Laulības šķiršana pareizticīgo baznīcā | 12 |
3.1. | Laulības atzīšana par spēkā neesošu | 13 |
3.2. | Laulības pārtraukšana | 14 |
3.3. | Laulības šķiršana | 14 |
4. | Kristiešu savstarpējās laulības un laulības ar pareizticīgajiem | 17 |
5. | Vecticībnieku laulību reģistrs | 17 |
Kopsavilkums | 18 | |
Izmantoto avotu saraksts | 20 |
Kopsavilkums
Studiju darba izstrādes laikā autore apskatīja Katoļu un Pareizticīgo baznīcas laulības šķiršanas noteikumus 19.gadsimta Latvijā un nonāca pie vairākiem secinājumiem.
1. Lai arī Katoļu baznīca ir kategoriski pret baznīcā noslēgtas laulības šķiršanu, tomēr aplūkojot tuvāk, autore konstatēja, ka laulību var šķirt, taču tam nepieciešams nopietns iemesls.
2. Laulības nešķiramība ir morāles pamatlikums Katoļu baznīcā. Savukārt, Pareizticīgā baznīca šajā jautājumā neuzstāda striktus norādījumus.
3. „Jaunajā derībā” var atrast par laulības šķiršanas esamību, kur kā vienīgais laulības šķiršanas iemesls minēts laulātā neuzticība.
4. Katoļticīgo laulību varēja šķirt, ja laulība noslēgta tuvu asinsradinieku starpā.
5. Ja laulātajiem ir bērni, tad laulības šķiršanas gadījumā bērni tiek pasargāti katoļu kanoniskajās tiesībās, nosakot, ka vecākiem jārūpējas par to, ka bērns tiks uzturēts un audzināts.
6. Katoļticībā daudzsievība un daudzvīrība ir aizliegta un ir uzskatīta par noziegumu, Pareizticībā daudzsievība vai daudzvīrība ir pietiekams iemesls, lai laulību šķirtu.
7. Pareizticībā tas laulātais, kurš bija par iemeslu laulības šķiršanai, nevarēja stāties jaunā laulībā, taču laulību šķiršanu praksē redzams, ka Baznīcas noteiktos šķēršļus varēja apiet, pateicoties ietekmei, kukuļošanai un labiem advokātiem.
…
Laulības baznīcā ieguva sakramentālu raksturu tikai XI gadsimtā, kas bijusi baznīcas ekskluzīva tiesība un līdz ar to, ar lūgumu šķirt laulību varēja griezties baznīcā. Krievijas impērijas laikā baznīcas šķēlās, izveidojās vairākas atsevišķas konfesijas. Lielākajās konfesijās – Katoļu baznīcā un Pareizticīgo baznīcā ir noteikta kārtība, kādā laulība tiek noslēgta vai šķirta. Šīs baznīcas tiesības iezīmējās arī Latvijā 19.gadsimtā. Laulības šķiršanu varētu dēvēt par ārkārtas situāciju vīrieša un sievietes attiecībās, kad tieši laulības šķiršana šķiet atrisinājums nebūšanām kopdzīvē. 19.gadsimtā Latvijā laulības šķiršanas institūts nebija tik elastīgs, kā mēs to saprotam mūsdienās.
