-
Loģistikas loma uzņēmumā
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 4 | |
1. | LOĢISTIKA, TĀS JĒDZIENS UN BŪTĪBA | 6 |
1.1. | Loģistikas vēsture - tās izcelsme un attīstība | 6 |
1.2. | Loģistikas definīcijas un mūsdienu traktējums | 8 |
1.3. | Loģistikas loma un funkcijas | 10 |
2. | Loģistika uņēmumā | 14 |
2.1. | SIA „Poliurs” raksturojums | 14 |
2.2. | Ražošanas un pasūtījumu procesa organizēšana SIA ”Poliurs” | 15 |
2.3. | Transportēšanas un sadales process | 16 |
2.4. | Uzņēmuma krājumi | 18 |
2.5. | Noliktavu saimniecība uzņēmumā | 19 |
2.6. | Darbs ar klientiem | 19 |
2.7. | Loģistikas darbības SVID analīze SIA „Poliurs” | 21 |
2.8. | Loģistikas loma uzņēmumā | 22 |
Secinājumi | 24 | |
Izmantotās literatūras saraksts | 25 |
Uzņēmējdarbības loģistika, kā atsevišķa uzņēmuma vadības sastāvdaļa ir izveidojusies salīdzinoši nesen. Daudz vēlāk kā, piem., finansu vadība, mārketings un ražošanas vadība, lai gan vairākas loģistikas pamatidejas cilvēce pazina un centās izmantot jau sen. Loģistika patreiz ir aktuāls uzņēmumu vadīšanas virziens, un pēdējos gadu desmitos zinātniskajā literatūrā par vadīšanas, stratēģiskās plānošanas un tirgvedības jautājumiem tiek veltīta arvien lielāka vērība.
Vārds loģistika nāk no grieķu valodas:
logos - prāts, saprāts;
logismos - [ap]rēķins, pārdomāšana, plāns;
logistika – praktiskā reizināšanas māksla;
logistikos – tāds, kas aprēķina, loģiski domā;
logizomai – aprēķināt, pārdomāt;
logo – domāt.
Pētot loģistikas vēsturisko attīstību, redzams ka šī termina traktējums saistīts ar militāro jomu. Senatnē par loģistiem uzskatīja praktiskas dabas aprēķinu un slēdzienu lietpratējus. Vēlāk šo jēdzienu sāka izmantot, lai raksturotu prasmi un iemaņas militāru vienību un vezumnieku pārvietošanā.
19.gs. sākumā ievērību izpelnījās franču militārās speciālista A. Žominē loģistikā izstrādātais darbs, kurš uzskatīja, ka ir militāro spēku praktiskā vadīšana, kas ietver plašu jautājumu loku: armijas apgādi, karaspēka dislokāciju, armijas transporta apkalpošanu, darbības plānošanu u.c.( V. Praude, J. Beļčikovs, 2003)
Ievērojamu progresu šī zinātne sasniedza 19.gs. 60.–70.gados Japānā, kura iekaroja vadošās pozīcijas sarežģītu pārvaldes un uzņēmējdarbības sistēmu izstrādē un realizācijā. Vēl viens ietekmējošs moments 70-to gadu sākumā bija naftas piegādes krīzes izraisītās grūtības. Šajā laikā bija raksturīga loģistikas funkciju pārvietošana uz sagādes jomu. No tā laika loģistiku būtībā veidoja materiālu vadība. Loģistisko aktivitāšu koncentrācijas funkciju sfērās noveda pie atsevišķām loģistikas daļām, kuras iezīmēja vienas no otras stipri atdalītas atbildības sfēras - sagādes, ražošanas, realizācijas loģistikas. …
Kursa darba temats ir „Loģistikas loma uzņēmumā”. Tēmas aktualitāte pamatota ar to, ka jebkuram uzņēmumam, kurš darbojas attīstītā ekonomiskā vidē efektīva loģistikas vadība ir svarīga. Tā ļauj savietot preču ražošanas un patēriņa vietas gan laikā, gan telpā, un ir viens no starptautiskās tirdzniecības stūrakmeņiem. Darbības un aktivitātes, kas veido uzņēmējdarbības loģistiku, ir ļoti atšķirīgas katrā uzņēmumā. Tas atkarīgs gan no attiecīgā uzņēmuma struktūras, gan no uzņēmuma vadības izpratnes par loģistiku, gan arī no katras personas, kas veic attiecīgo darbību, uzskatiem. Uzņēmuma loģistiku ietekmē arī vairāki, attiecībā pret uzņēmumu, gan ārēji, gan iekšēji faktori. Ārējiem faktoriem pieskaitāmas tādas objektīvas ekonomikas tendences kā: • kapitāla piesaistes nepieciešamība investīcijām; • aizvien pieaugošā informācijas nozīme; • serviss, kā viena no galvenajiem konkurences ieročiem, nozīmīguma palielināšanās. Kursa darba mērķis ir izpētīt konkrēta uzņēmuma loģistikas procesus, darbības un aktivitātes, funkcionālo darbību kopumu, kad izejvielas tiek pārvērstas gatavā produktā un nogādātas vajadzīgajā vietā. Mērķa sasniegšanai izvirzīti sekojoši uzdevumi: 1. Izpētīt teorētiskos jautājumus, kas saistīti ar loģistikas galvenajiem uzdevumiem; 2. Definēt praktiskajā pētījumā veicamos uzdevumus un analizēt praktiskajā pētījumā iegūto informāciju; 3. Izstrādāt secinājumus, kas radušies darba izstrādes procesa iegūtās informācijas apstrādes laikā, lai formulētu loģistikas lomu uzņēmumā. Sava mērķa realizēšanai un priekšstata radīšanai par firmas loģistikas darbību uzņēmumā, autore iepazīstina ar loģistiku un tās principiem.
