-
Eksāmena darbs. Mācību organizācijas pamati
Mēs dzīvojam ātri mainīgā laikmetā. Nemitīgas pārmaiņas skar praktiski visas cilvēka dzīves un darbības nozares. Palielinoties informācijas apjomam, pieaug arī izglītības loma, prasības tās kvalitātei. Dinamiskie attīstības procesi ietekmē nepārtrauktas izglītības, profesionālās pilnveides un sociālās mobilitātes vajadzību. Līdz ar to mainās arī izglītības prasības. Tradicionālās prasības izglītībai, kas galvenokārt balstās uz zināšanām, vairs nav piemērotas. Nevar iedot noteiktu zināšanu “bagāžu”, no kuras smelties visu mūžu. Tagad katram cilvēkam ir jārada iespējas mācīties mūža garumā, ne tikai, lai paplašinātu savas zināšanas, prasmes un attieksmes, bet arī, lai piemērotos mainīgajai, sarežģītai un savstarpēji atkarīgai pasaulei. Skolā sniegtā attieksme pret zināšanām dos tālāku ievirzi tam, vai cilvēks spēs un vēlēsies turpināt mācīties visa mūža garumā. Ir būtiski izglītību tvert plašākā skatījumā gan attiecībā uz izglītības saturu, gan uz mācīšanas metodēm. Pedagogs ir tas cilvēks, kuram ir jāpalīdz, attīstība jāvirza ar savu personības spēku, priekšzīmi un saprotošu attieksmi, jāizprot katra skolēna mācīšanās motivācijas iekšējie individuālie nosacījumi. Izglītības procesa kvalitāte ir atkarīga ne tikai no izglītības iestādes, izglītības sistēmas, bet lielākoties no pedagogu darbības.…
“Vērtēšanai ir jābūt: pamatotai, daudzveidīgai, vispusīgai, sistemātiskai, objektīvai, diferencētai”. Līdz šim, es nebiju labi informēta par tēmu vērtēšana, bet tā, kā priekšmetam mācību proesu organizācija nepieciešams eksāmena darbam uzrakstīt eseju par tēmu vērtēšana, sāku studēt pasniedzējas piedāvātos literatūras avotus, interneta resursus un uzzināju ļoti daudz jaunu un noderīgu informāciju, kas man kā topošajai skolotājai ir un būs ļoti noderīga manā profesijā. No sākuma es iepazinos ar vairākiem termina vērtēšana skaidrojumus: vērtēšana – process, kurā nosaka skolēnu zināšanu, prasmju un iemaņu atbilstību izglītības programmā noteiktajam mācību satura apguves līmenim, t. i., atbilstību standartprasībām izglītības sistēmā. [2; 176.lpp] Vērtēšana – informācijas vākšanas process, lai spriestu un pieņemtu lēmumus par indivīdu. To izmanto, lai palīdzētu skolotājam spriest par skolēniem un par skolotāja paša darba lietderību. Tā ir mācību procesa svarīga, neatņemama un sarežģīta sastāvdaļa, kas ietver skolēnu sasniegumu, mācību kursa efektivitātes, skolotāja darbības efektivitātes un mācību programmas efektivitātes noteikšanu. Tas ir process, kurā izmanto daudzus paņēmienus – pārbaudes darbus, analīzi, novērošanu, aptauju, diagnosticējošu vērtēšanu u. c.
