-
Eseja par Rasmas Garlejas grāmatu "Cilvēkpotenciāls sociālā vidē"
Grāmata galvenokārt sastāv no definīciju un skaidrojumu apkopojuma par cilvēkpotenciālu un tā attīstību no dažādu sociālo zinātņu aspektiem- filozofijas, psiholoģijas, socioloģijas, socionikas, ekonomikas un citiem. Tajā iekļauti arī dažādi testi. Grāmata paredzēta kā mācību līdzeklis sociālo zinātņu studentiem akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmās, kā arī tā ir izmantojama personālvadības darbā. Šajā esejā es aplūkošu šīs grāmatas noderību kā mācību līdzekli studentiem.
Pirmkārt, grāmata ir labi strukturēta un pārskatāma. Tā ir sadalīta 4 galvenajās nodalās ar 4-7 apakšnodaļām. Sākumā tiek aplūkots kas ir cilvēkpotenciāls, tad socializācijas loma un sociālās vērtības, cilvēku attieksme, mijattiecības un attiecības un beigās cilvēkpotenciāls organizācijā. Teksts sastāv no definīcijām, dažādu iedalījumu aprakstiem, shēmām un tabulām. Tāpat tiek apskatīta dažādu teoriju izveidošanās vēsture un virzība. Tiek norādīti ideju pamatlicēji. Katras apakšnodaļas beigās ir norādīts izmantotās literatūras saraksts. Tajā iekļauta gan literatūra latviešu, krievu, vācu un angļu valodā, gan interneta adreses.
…
Šajā esejā tiek aplūkota šīs grāmatas noderība kā mācību līdzeklis studentiem. Tā kā students drīz uzsāks vai jau ir uzsācis savas darba gaitas, tad, lasot šo grāmatu, viņam ir pieejama noderīga informācija par to, kas ir karjera, kādi ir cilvēku uzskati par to, kas ietekmē tās attīstību, un kā labāk veidot savu karjeru. Tāpat viņam ir iespēja iepazīties ar to kāda ir organizācijas iekšējā uzbūve un kaut vai, lai labāk noteiktu, vai tas uzņēmums, kurā viņš pašlaik strādā ir ilgtspējīgs un rūpējas par viņa izaugsmi. Ir diezgan interesanti arī uzzināt, ka sabiedrības vienīgā vēlme nav tikai patērēt sev nepieciešamo piedāvāto produkciju, bet arī pēdējā laikā papildus tam: „Sabiedrība no uzņēmumiem gaida vides sakārtošanu un ētikas standartiem atbilstošu rīcību.” [186.lpp]