-
Aspartāms, tā izvērtējums
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 3 | |
1. | ASPARTAMA APRAKSTS | 4 |
2. | ASPARTAMA RAKSTUROJUMS | 7 |
3. | ASPARTĀMS PĀRTIKĀ | 9 |
4. | ASPARTĀMA DROŠUMS UN IETEKME UZ VESELĪBU | 10 |
5. | ASPARTĀMA IETEKME UZ ĶERMEŅA MASU UN APETĪTI | 11 |
LITERATŪRAS SARAKSTS | 12 |
5. ASPARTĀMA IETEKME UZ ĶERMEŅA MASU UN APETĪTI
Pēdējos gados aizvien lielāku popularitāti iegūst veselīgs dzīvesveids un fitness. Cilvēki izvēlas ierobežot enerģijas uzņemšanu, cukuru vai kukurūzas sīrupu aizvietojot ar citiem saldinātājiem, kam ir maza enerģētiskā vērtība vai pat tādas nav vispār. Tas ļauj šiem cilvēkiem ēst tos pašus ēdienus, ko parasti, un paralēli ļauj samazināt ķermeņa masu, kā arī izvairīties no citām veselības problēmām, kas saistītas ar pārmērīgu kaloriju uzņemšanu (Bellisle F, Drewnowski A. 2007).
Taču par vispārzināmajiem un nesen atklātajiem faktiem par aspartāmu izteikti arī pretrunīgi viedokļi. Vairākos pētījumos pierādīts, ka aspartāms nevis veicina ķermeņa masas samazināšanu, bet pretēji — palielina to un veicina aptaukošanos (DeNoon, Daniel J, 2005) Vairākos liela mēroga prospektīvos kohortu pētījumos pierādīta pozitīva korelācija starp mākslīgā saldinātāja lietošanu un ķermeņa masas pieaugumu. Pētījumos secināts, ka salda garša apetīti pastiprina neatkarīgi no tā, vai tas notiek ar cukuru vai mākslīgajiem saldinātājiem.
Ar aspartāmu saldināts ūdens, bet ne paša aspartāma lietošana palielina subjektīvo apetīti pieaugušiem vīriešiem ar normālu ķermeņa masu. Salīdzinot, kā apetīti ietekmē aspartāms un kā ūdens ar glikozi, aspartāms palielina apetīti, bet ūdens lietošana kopā ar glikozi — nepalielina. Citā pētījumā aspartāma lietošana saistīta ar palielinātu ēstgribu (Qing Yang,2010). Zinātnieki norāda, ka cilvēki uzturā aspartāmu lieto vairāk nekā 20 gadu, tomēr nav publicēts neviens ar placebo kontrolēts pētījums, kas pierādītu aspartāma lietošanas saistību ar ķermeņa masu samazinošu efektu (John Briffa. 2005).
…
Aspartams (E951), tā izvērtējums.PĀRTIKAS PIEDDEVAS Mūsdienās interese par pārtikas piedevām strauji palielinās ne tikai ražotāju un izplatītāju, bet arī pārtikas produktu patērētāju vidū. Ieraugot produkta marķējuma burtu E, patērētajam bieži rodas aizdomas par produkta nekaitīgumu, tāpēc ka šī norāde liecina par kādas ķīmiskas vielas pievienošanu. Informācija uz etiķetes nav pilnīga, un pārdevējs ierindas pircējam ne vienmēr var paskaidrot, kāda ir šo vielu nozīme un bīstamības pakāpe; to var nezināt arī katrs pārtikas speciālists, medicīnas darbinieks vai ķīmijas skolotājs. Informācijas trūkuma dēļ presē nereti parādās pretrunīgi vai aplami raksti par šīm vielām. Reizēm arī ražotāji vai produktu izplatītāji, kas neorientējas šajos jautājumus, sniedz nekorektu, maldinošu informāciju.
Darbā ir gramatikas kļūdas.
