-
Didaktiskās spēles kā mācību metodes izmantošanas iespējas sociālo zinību stundās 1.klasē
2011–2015 гг.
2016–2020 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 6 | |
1. | Sociālās zinības kā integrēts un skolēnu kompetenci veidojošs mācību priekšmets | 9 |
1.1. | Sociālo zinību mērķis un uzdevumi | 10 |
1.2. | Sociālo zinību mācību saturs un metožu izvēle | 11 |
1.3. | Mācīšanās process sociālo zinību mācību stundās | 13 |
1.4. | Sociālo zinību mācību materiāli | 14 |
2. | 1.klases skolēnu vecumposma raksturojums | 16 |
3. | Spēle kā mācību metode | 20 |
3.1. | Spēļu klasifikācija | 21 |
3.2. | Intelektuāli radošo jeb didaktisko spēļu raksturojums | 22 |
3.3. | Spēles organizācijas nosacījumi | 24 |
4. | Praktiskais pētījums par didaktisko spēļu izmantošanas iespējām sociālo zinību stundās 1. klasē | 28 |
4.1. | Pētījuma plāns un metodika | 29 |
4.2. | Iegūto datu apstrāde un analīze | 31 |
4.3. | Didaktisko spēļu mērķu sasniegšanas novērotie nosacījumi un ieteikumi | 45 |
Nobeigums | 48 | |
Izmantotā literatūra un avoti | 51 | |
Pielikumi | 53 |
Nobeigums
Diplomdarba ietvaros tika plānots analizēt teorētisko literatūru un dokumentus, lai rastu informāciju par sociālajām zinībām kā mācību priekšmetu, par 1. klases vecumposmu un spēli kā mācību metodi, īpaši izceļot intelektuāli radošo jeb didaktisko spēļu analīzi. Pēc literatūras analīzes tika atrastas un pielāgotas četras didaktiskās spēles, izmēģinātas tās divās 1. klasēs Rīgas X skolā un vēlāk analizētas. Pamatojoties uz novērojumiem spēļu vadīšanas laikā, tika izstrādāti ieteikumi spēļu organizešanai.
Analizējot literatūru tiek secināts, ka:
Sociālo zinību mācību stundas paredz aktīvu mācīšanos, problēmorientētu mācīšanos un praktisku mācīšanos, lai tās būtu izdevušās un veiksmīgas. (Avotiņa, Ose, u.c. 2003)
Sociālo zinību mācību priekšmeta ietveros skolēnam tiek dota iespēja izprast sevi, savu saistību ar ģimeni, tautu, kopienu, saprast atbildību par savu lēmumu un darbību, izprast rīcības sekas. (Avotiņa, Ose, u.c., 2003)
Mūsdienās mācību satura apguvē skolotājam vairs nav “diktatora” loma, bet gan palīga, atbalsta, koordinētāja loma.
1. klases vecumposms paredz skolēnu aktīvu darbošanos, vēlmi izzināt, kustēties. (Svence, 1999)
7-8 gadu vecumā bērniem funkcionē loģiski reālā domāšana, tas ir viņiem ir nepieciešama situāciju un lietu sasaiste ar reālo dzīvi, ikdienu. (Avotiņa, Ose, u.c. 2003)
Lai bērna vajadzība pēc aktivitātēm būtu apmierināta, skolotājam nepieciešams izvēlēties mācību metodes, kur ir iespējama praktiska un aktīva darbošanās. (Krastiņa, Pipere, 2004)…
Pētījuma mērķis - Noskaidrot didaktiskās spēles kā mācību metodes izmantošanas iespējas sociālo zinību stundās 1. klasē. Pētījuma jautājumi – 1. Kādas ir didaktiskās spēles kā mācību metodes izmantošanas iespējas sociālo zinību stundās 1.klasē, lai apgūtu izvēlētās prasmes, zināšanas un attieksmes? 2. Kas ir jāievēro plānošanas un organizēšanas posmā, lai sasniegtu izvirzītos spēļu uzdevumus un veiksmīgu spēles rezultātu? 1. nodaļā tika apskatīti sociālo zinību kā mācību priekšmeta mērķi, uzdevumi un būtība. 2. nodaļā tika aprakstītas 1. klases vecumposma īpatnības. 3. nodaļā tika apskatītas spēļu kategorijas, spēļu organizācijas nosacījumi un didaktisko spēļu skaidrojums un apraksts. 4. nodaļā tika aprakstīts veiktais pētījums, kura ietvaros tika anketēti skolotāji, kas māca sociālās zinības, izvēlētas, pielāgotas un realizētas 4 sociālo zinību spēles divās 1. klasēs, veikti secinājumi un izvirzīti ieteikumi skolotājiem spēļu organizēšanā un vadīšanā. Secinājumos atklājās, ka spēli kā mācību metodi sociālo zinību mācību stundās ir iespējams izmantot, sasniedzot iepriekš izvirzīto mācību tēmas mērķi un vēlāamos rezultātus.
PDF formāts.