Ārpuscenas faktori, kas ietekmē pieprasījumu, ir šādi:
• ienākumu izmaiņas
• citu preču cenu pārmaiņas
• preferenču maiņa
• pirkšana uz nomaksu
• cerības
• pārējie tirgus pieprasījumu ietekmējošie lielumi
Ienākumu izmaiņas
Reālo ienākumu pieaugums vairumā gadījumu izraisīs preču un pakalpojumu palielinājumu; ienākumu samazinājums savukārt samazinās pieprasījumu pēc daudzām precēm un pakalpojumiem. Precīzāk izsakoties, tās ir pēcnodokļu ienākumu izmaiņas, kas ietekmē pieprasījumu. Tas nozīmē, ka ienākuma nodokļa un sociālās nodrošināšanas maksājumu izmaiņas var atstāt nozīmīgu ietekmi uz pieprasījumu un pieprasījuma līknes novietojumu.
1. attēls. Ienākumu ietekme uz normālas preces individuālo un tirgus pieprasījumu.
Reālo ienākumu palielinājums samazinās pieprasījumu pēc sliktas kvalitātes precēm un nobīdīs to pieprasījuma līknes pa kreisi.
Normāla prece, pieaugot ienākumiem, var kļūt par mazvērtīgu preci. Proti, pieaugot ienākumiem, sākumā pieprasījums pēc preces pieaugs līdz piesātinājuma punktam. Ar laiku patērētājs vairs neizrāda tik lielu interesi par šo preci, un tās patēriņš kādu laiku paliek bez pārmaiņām, bet pēc tam pat samazinās vai arī pilnīgi izzūd.
…
Referāts ekonomikā Ārpuscenas faktoru ietekme uz pieprasījumu Tomēr pastāv daži apstākļi, kad reālo ienākumu palielinājums var izraisīt preču un pakalpojumu pieprasījuma samazinājumu. Dažas preces tiek sauktas par mazvērtīgam (sliktākas kvalitātes) precēm, jo, reālajiem ienākumiem palielinoties, cilvēki tās pirks mazāk. Tas, kādas preces tiek pieskaitītas pie ”mazvērtīgām”, lielā mērā ir atkarīgs no esoša dzīves līmeņa. Piemēram, Rietumeiropa un Ziemeļamerikā ir samazinājies pieprasījums pēc sabiedriska transporta, jo, ienākumiem palielinoties, daudzi cilvēki ir spējīgi iegādāties personiskos automobiļus. Dažos reģionos jau daudzus gadus samazinās pieprasījums pēc maizes. Pieaugot dzīves līmenim , maize ieņem arvien mazāku daļu cilvēku pārtikā. Kad reālie ienākumi bija daudz zemāki, maize ieņēma galveno vietu daudzu cilvēku uzturā. 2. attēls. Ienākumu ietekme uz mazvērtīgas preces individuālo un tirgus pieprasījumu.
