PAMATDAĻA
Saskaņā ar “Reklāmas likumu”, kas tika pieņemts 1999.gada 20.decembrī, reklāma ir “ar saimniecisko vai profesionālo darbību saistīts jebkuras formas vai jebkura veida paziņojums vai pasākums, kura nolūks ir veicināt preču vai pakalpojumu (arī nekustamā īpašuma, tiesību un saistību) popularitāti vai pieprasījumu pēc tiem”. Likumā reklāmai ir izvirzītās vispārīgās prasības. Pirmkārt, reklāmai “jābūt likumīgai, patiesai un objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, un tai jāatbilst godīgas konkurences principiem.” Otrkārt, “reklāmā atļauts iekļaut tikai tādus paziņojumus vai vizuālos attēlus, kas nepārkāpj ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas”. Ir arī citas prasības, kas attiecās uz reklāmu – tāja nedrīkst paust diskrimināciju, ļaunprātīgi izmantot personas uzticēšanos un viņa pieredzes vai zināšanu trūkumu, nomelnot, noniecināt vai izsmiet citu personu, izmantot cita uzņēmēja identificējošu informāciju u.t.t.
Maldinoša reklāma, pirmkārt, ir reklāma, kurā sniegta nepatiesa, faktiskajiem apstākļiem neatbilstoša informācija. Otrkārt par maldinošu reklāmu uzskatāma arī reklāma, kurā tiek noklusēta patērētājiem būtiska informācija. Treškārt, par maldinošu var tikt atzīta arī tāda reklāma, kas maldina informācijas pasniegšanas veida dēļ. Maldinoša reklāma ir aizliegta.
Lai noteiktu, vai reklāma ir maldinoša, ir jāņem vērā visi tās elementi. …
Es izvēlējos šo tematu, jo, manuprāt, tas ir aktuāls gan uzņēmējiem, lai aizsargātu sevi no negodīgās konkurences sēkām, gan patērētajiem, lai izvairīties no ekonomiski neizdevīgiem pirkumiem. Mēs visi saskaramies ar reklāmu un tās ietekmi ikdienā, braucot mašīnā mēs redzam reklāmu pa logiem reklāmas stendos, pastaigājoties pa ielu pilsētas centrā, mums mēģina iegrūst kaut kādu reklāmlapiņu vai brošūru, mēs skatamies reklāmu pa televīziju, dzirdam to pa radio, lasām reklāmrakstus avīzēs un žurnālos, mums atsūta reklāmu pa pastu, zvana pa telefonu, lai piedāvātu kaut kādu pakalpojumu, vārdu sākot, mūsdienu sabiedrībā mums gandrīz nav iespējams izvairīties no reklāmas ietekmes.
