-
Emocionālā un uzvedības pašregulācija
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 5 | |
1. | Pašregulācijas jēdziens, struktūra un pedagoģiskais aspekts | 7 |
2. | 8.klases skolēnu vecumposma īpatnību raksturojums pētāmās problēmas kontekstā | 16 |
3. | Uzdevumu kopa 8.klases skolēnu emocionālās un uzvedības pašregulācijas veicināšanai sporta stundās | 19 |
4 | Pētījums par emocionālās un uzvedības pašregulācijas veicināšanu 8.klases skolēniem sporta stundās | 24 |
4.1. | Pētījumā izmantoto metožu apraksts | 24 |
4.2. | Pētījuma norise, iegūtie dati, to analīze | 25 |
Secinājumi | 38 | |
Literatūras saraksts | 40 | |
Pielikums | 43 |
Secinājumi
1. Apzināta mērķtiecības sekmēšana katrā jaunietī skolas pedagoģiskā procesa ietvaros ar pašrealizācijas un pašregulācijas attīstību, veicina gan sekmīgumu darbībā, gan ļauj realizēties izglītības mērķiem, kuri virzīti uz konkurētspējīgas, patstāvīgas personības veidošanos integrētā sabiedrībā, tai pat laikā, saglabājot savu kultūru, vērtības un autonomiju.
2. Pašregulācija var īstenoties caur iemācīšanos, kuras galveno funkciju veic no četriem komponentiem – uzmanības, saglabāšanas atmiņā, motoriski reproduktīvā un motivatīvā procesa – sastāvošas darbības novērošana.
3. Cilvēks pašregulācijas un pašapliecināšanās procesā pilnveido savas spējas, apgūst jaunus mērķu sasniegšanas principus un metodes, kas uz iepriekšējās pieredzes bāzes veidojas kā jauni, pilnīgākas uzvedības modeļi.
4. Mijiedarbe starp motoro (kustības) un kognitīvo (izziņas) sistēmu ir ļoti spēcīga. Lēmumi, ko pieņemam un spriedumi, ko ikdienā izdarām, ir tieši saistīti ar mūsu ķermeņa kustībām, lai gan mēs šo saikni parasti neapzināmies. Savukārt fiziskas kustības var izraisīt tūlītēju emocionālu atgriezenisku reakciju, kas ir norāde, ka cilvēkam nepieciešama pašregulācija – tā palīdz vadīt iekšējos līdzsvara jeb homeostāzes procesus, kas ir primāri, lai mēs spētu izdzīvot un pielāgoties apkārtējai videi.
5. Būtiski sporta skolotājam ir izvērtēt bērnu vecumu un fizisko formu, dot individuālus uzdevumus, kas atbilstu viņa sagatavotībai.
6. Aptaujā „Pašregulācija” (A.K. Osņickis) tika noskaidrots audzēkņa pašregulācijas darbību līmenis pirms un pēc elpošanas un muskuļu atslābināšanas vingrinājumu, kas veicina skolēnu emocionālo un uzvedības pašregulāciju, aprobācijas.
…
Skolēnu spēja izdarīt pareizo izvēli, apzināti atrast vienīgo pareizo izeju no jebkuras situācijas dzīvesdarbībā ir saistīta ar personīgo mērķu sasniegšanu. Tieši pašregulācijas spējas vislabāk raksturo personības attīstību [18]. Sports un sporta izglītība var radīt labvēlīgus apstākļus, kuros var veicināt gan individuālās, gan sociālās atbildības ieaudzināšanu. Pastāv zināma saikne starp līdzdalību sporta nodarbībās un fiziskajās nodarbībās un sociālajām attiecībām un sociālo integrāciju. Nodarbojoties ar sportu, indivīds apgūst uzvedības normas, iepazīst morāles vērtības, mācās vadīt un kontrolēt savas jūtas un emocijas – pašregulācijas mehānismu, un iegūst citas iemaņas, kas var būt noderīgas daudzās dzīves situācijās [30]. Tā kā pusaudži pavada savas dienas lielāko daļu izglītības iestādēs, un daudzi no viņiem neiesaistās āŗpusklases sporta aktivitātēs, tad tieši mācību procesa laikā – sporta stundās, vēlams apgūt uzdevumu kopu, kura veicinātu emocionālās un uzvedības pašregulācijas attīstību 8. klases skolēniem.