Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Cenu politika | 4 |
2. | Cenas noteikšanas stratēģijas | 6 |
2.1. | Esošajām precēm | 7 |
2.2. | Jaunai precei | 9 |
3. | Cenu veidošanas metodes | 10 |
3.1. | Uz izmaksām balstīta cenu veidošanas metodes | 11 |
3.2. | Uz pircējiem orientētas cenu veidošanas metodes | 12 |
3.3. | Uz konkurentiem orientētas cenu veidošanas metodes | 14 |
Secinājumi | 15 | |
Izmantotā literatūra | 16 |
Cena ir naudas vienībās izteikta atlīdzība par precēm vai pakalpojumiem, ko maksā pircējs. Lielākajā daļā gadījumu produkta cenu nosaka ārējie faktori, tas ir, faktori, kuri nav pakļauti uzņēmuma kontrolei, proti, pamatfaktori, kas ietekmē cenu ir attiecīgā produkta piedāvājums un tā pieprasījums. Vienlaikus lēmumu par konkrētā produkta cenu būtiski ietekmē:
1). Uzņēmuma spējas individualizēt produktu pircēja acīs, padarīt to atšķirīgu no konkurentu produktiem;
2). Reklāma un citi marketinga elementi, paņēmieni, ko uzņēmumi izmanto, lai ietekmētu pircēju dot priekšroku konkrētajam produktam;
3). Aizdevuma iespējas un citi pārdošanas nosacījumi, kurus uzņēmums var piedāvāt pircējam;
4). Uzņēmuma spējas minimizēt pārdodamā produkta ražošanas un pārdošanas izmaksas.
Praksē tiek izmantotas šādas cenas:
1). Faktiskās, tas ir, kas darbojas attiecīgajā laika periodā; savukārt šīs cenas var būt līgumcenas, par kādām vienojušies pārdevēji un pircēji (bez jebkādiem uzcenojumiem);
2). Limitējamās cenas, ja pārdevējs un pircējs ir tiesīgs noteikt cenu līguma ietvaros uzrādītajās robežās;
3). Administratīvi regulētās cenas, kad valsts vai pašvaldība nosaka cenu vai tarifu tam vai citam produktam.
Cenu politiku plānojot, jāņem vērā uzņēmuma brīvības pakāpe šajā jomā.…
Precīzi noteikta cena – viens no galvenajiem faktoriem, kas nosaka, vai klients pirks preci vai ne, ir būtisks priekšnoteikums veiksmīgai preču un pakalpojumu realizācijai. Lēmumu pieņemšana par cenām ir pietiekami komplicēts process, jo produktam ir jānosaka optimāla cena katrā no tirgiem, kā arī jāveido uzņēmuma politika, kā un kad mainīt cenas, reizē nosakot, kam tad ir šādas tiesības un pat pienākums. Lēmuma pieņemšana par produkta cenu ir viena no sarežģītākajām problēmām, kuras vajag risināt uzņēmuma vadībai. Uzņēmuma izstrādājamās tirgus stratēģijas būtiska sastāvdaļa ir mērķa noteikšana. Lielākajā daļā gadījumu produkta cenu nosaka ārējie faktori, tas, ir faktori, kuri nav pakļauti uzņēmuma kontrolei, kas ietekmē cenu ir attiecīgā produkta piedāvājums un tā pieprasījums.
