-
Bērncentrētais mācību modelis. Montesori
Secinājumi
Man personīgi ļoti patīk Montesori modelis, īpaši uzsvaru varu likt uz materiālo bāzi, kas ir gana plašs un interesants. Tāpat ir ļoti svarīgi, ka visās darbībās, kas tiek veiktas darbojoties ar Montesori materiāliem, ir likts uzsvars uz kādu no maņu attīstību (tausti, redzi, garšu, dzirdi utt.). Tāpat šie materiāli ir gana vienkārši, kas ļauj raisīt fantāziju arī pašiem pedagogiem, izstrādājot savus materiālus, didaktiskās rotaļas un spēles, tādā veidā papildināt savas zināšanas un raisīt pedagoģisko darbību. Pati esmu bijusi Montesori klasē un redzējusi, izmēģinājusi dažādos materiālus, kas manuprāt ir ļoti saistoši ne tikai bērniem. Par cik mani saista bērnu darbošanās ar dabas materiāliem, tad man ļoti patīk, tas ka Montesori darbībā tiek izmantoti tieši dažādi dabas materiāli, kā piemēram kastaņi, zīles, čiekuri, kā arī didaktiskās spēles ir izgatavotas no koka.
Manuprāt bērna attīstībā ir svarīgi izmantot Montesori metodi, taču neuzskatu, ka šādā vidē bērnam vajadzētu pavadīt visu mācībām atvēlēto laiku. Montesori metodē, man personīgi ļoti pietrūkst lelles un mašīnas. Ikdienā strādājot pēc audzinātājas autoritārā modeļa, varu teikt, ka būtu tikai labi, ja ikvienā bērnudārzā būtu šāds Montesori kabinets, kurā uz pāris stundām bērniem būtu iespēja doties padarboties. Pa šo laiku audzinātāja varētu vērot bērnu brīvo darbību un veikt secinājumus.
…
Bērncentrētā mācību modeļa pamatā ir bērna individuālās vēlmes un vajadzības. Mācību modelis pamatojas uz humānās pedagoģijas principiem, kuru šobrīd pārņem ar vien vairāk pedagogu savā mācību darbā. Šo modeli realizē Montesori pedagoģija, Valdorfskola, R. Šteiners utt. Izvēlējos veikt analīzi par tieši par Montesori metodi, jo pēdējos gados Latvijā šis mācību modelis ir kļuvis visai populārs, reizēm liekas, ka tas ir vairāk kā modes kliedziens. Tieši tādēļ vēlējos uzzināt uz kādiem uzskatiem modelis balstās, kā tiek organizētas mācības, kādas metodes tiek izmantotas, kā notiek
