-
Vardarbības cēloņi pusaudžu vidū X pilsētas izglītības iestādēs
Nr. | Название главы | Стр. |
ANOTĀCIJAS | 3 | |
SKAIDROJUMI | 5 | |
IEVADS | 6 | |
1. | VARDARBIBA- DEVIANTĀ UZVEDĪBA-E.DIRKEMA SKATĪJUMĀ | 8 |
2. | VARDARBĪBA UN TĀS VEIDI | 10 |
2.1. | FIZISKĀ VARDARBĪBA | 10 |
2.2. | EMOCIONĀLĀ VARDARBĪBA | 11 |
3. | VIDES IETEKME UZ PUSAUDZI | 13 |
3.1. | ĢIMENES IETEKME | 13 |
3.2. | DRAUGU UN SKOLAS IETEKME | 14 |
3.3. | TV IETEKME | 15 |
4. | VARDARBĪBA SKOLĀ | 17 |
5. | METODOLOĢIJAS APRAKSTS | 20 |
6. | ANKETAS DATU ANALĪZE | 21 |
SECINĀJUMI | 25 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS | 26 | |
PIELIKUMI | 28 |
Pusaudžu un jauniešu uzvedība, viņu uzskati un attiecību veidošanās ir krasi atšķīrušās no dominējošajām oficiālajām pieaugušo sabiedrības morāles un uzvedības normām.
Straujā fiziskā augšana un dzimumbrieduma sākums izraisa manāmas pārmaiņas viņa ārējā un iekšējā tēlā, rada dzīvu interesi pašam par sevi. Pusaudža fiziskā un psihiskā tēla krasā disharmonija projicējas arī uz apkārtējo pasauli, ko viņš uztver kā konfliktiem pilnu un sasprindzinātu. Pusaudžiem sāk veidoties pieaugušo attiecību tips. Veco attiecību strūktūras laušana un jaunas veidošana bieži rada konfliktu momentus starp pusaudžiem un pieaugušajiem (Kons I.,1969).
Notikumus, kurus atspoguļo presē saistībā ar vardarbību mācību iestādēs,var minēt daudz un dažādus.Piemērma:”Puisim kārtējā dūru vicināšana beidzās ar pārrunām direktores kabinetā un paskaidrojumu rakstīšana policijai, jo viņa cīņubiedram kautiņā tika lauzts deguns.”( Atlāce Z.,2006.Skolās iekausta tāpat vien.Rīgas Balss,24.feb. 5 lpp.).Vai arī :”…Tad es izdomāju, ka centīšos izdarīt viņiem tikpat sāpīgi.[…] es saķēru viņu kāju un nogāzu pašu zemē. Bet pēc brīža tas man atmaksājās… Mani sāka apsaukāt vēl vairāk un sāka spārdīt vēl pieci zēni no klases.”(Anaite L., 2005. Izrunāt un atstāt spilvenā.Mērķis, Nr.12,40.lpp).
X pilsētā ir 8 izglītības iestādes, tai skaitā vidusskolas, pamatskolas, profesionālā vidusskola un sākumskolas. 2005./2006.mācību gadā X pilsētā un tās rajonā mācās 5655 audzēkņu(LR vispārizglītojošo dienu skolu skolēnu sadalījumjs pa tautībām2005./2006.m.gadā.http.www.izm.gov.lv/dokumenti/statistika/2005_2006/tautības_05.xls). Autore par pētījuma mērķa grupu izvēlas X pilsētas ģimnāzījā un X 2. vidusskolas 9.klases audzēkņus, kas skolēnu ziņā ir lielākās un prestižākās pilsētā.
Vardarbības izpausmēs,bērni lieto tos pašus uzvedības modeļus ko vēcāki. Ipaši pusaudžu vecumā nepieciešama palīdzība, lai apgūtu uz sadarbību un savstarpēju izpratni un cieņu balstītu stratēģijas gan agresijas izpausmēm, gan pašaizsardzībai.
Bieži vien vienaudžu vardarbība ir sekas verbālai un fiziskai savstarpējai aizvainošanai.Mūsdienu pusaudžu uzvedībā redzamas straujas mainīgā laikmeta pretrunas- kuras kļūst par noteicošo vardarbības cēloni,sociālā netaisnība, augošo noslāņošanās bagātajās un nabadzīgajās ģimenēs.
…
Neiecietība un vardarbība skolēnu vidū ir bieža parādība. Pusaudži bieži skolā cieš no tā, turklāt paši fiziski vai emocionāli aizskar savus vienaudžus. Liela loma ir pusaudža socializēšanās procesam, kur vecākiem būtu jāiemāca bērnam noteiktās normas un vērtības. Nozīmīgu ietekmi uz pausaudzi atstāj televīzija ,ģimene un draugu loks. Varadrbība skolā pastāv netikai starp skolēniem, bet arī skolēnu ar skolotāju starpā, kas ir cēlonis pusaudža turpmākajai vardarbības rīcībai.
