Pieprasījums un piedāvājums: No vienas puses, brīvajā tirgū katrs var vērot, ka cenu līmeni nosaka piedāvājuma un pieprasījuma konkrētais samērs. No otras puses, ir visai sarežģīti cenu veidošanās pamati. Runa ir par pircēju un pārdevēju ekonomiskās uzvedības motivāciju tirgū, un par to kādas ir šīs rīcības sekas. Pieprasījums būtībā ir pircēju- patērētāju un firmu - ekonomiskā uzvedība, kas vērsta uz preču iegādi atbilstoši viņu vēlmei(izvēlei) un maksātspējai noteiktā laika periodā.
Piedāvājuma līknes veidošanās- piedāvājums ir pārdevēju, gan pašu ražotāju un starpniektirgotāju ekonomiskā uzvedība, kas atspoguļo centienus pārdot noteiktu preču daudzumu konkrētā laika periodā atkarībā no to cenām un ārpuscenas faktoriem. Ciktāl pārdevēja ekonomiskā izdzīvošana, saņemamās peļņas lielums atkarīgs no pārdodamo preču cenu līmeņa, veidojas nepieciešamība cēloņsakarībā starp cenu un piedāvājuma lielumu. Tātad pārdevēja ekonomisko uzvedību piedāvājuma jomā vispirms motivē konkrētās preces konkrētā cena.
Reālajā tirgus ekonomikā darbojas vienots cenu veidošanās mehānisms, kur ne tikai cena ietekmē pieprasījuma un piedāvājuma lielumu, bet arī pieprasījuma un piedāvājums mijiedarbībā regulē cenu līmeni. Tas ir atgriezeniskās saites mehānisms, kad cēlonis un sekas nemitīgi mainās vietām.
Piedāvājuma trīsvienība:
• Likums- daudzšķautnaina cēloņsakarība. Tirgus ekonomikā savā starpā saistīto cēloņsakarību skaits ir pārāk liels. Darbojas tiešā un atgriezeniskā saite. Tas pilnā mērā attiecas uz piedāvājuma likumu.
• Trīsvienības elementi- Piedāvājuma likums vispirms izsaka cēloņsakarību starp preču cenām un piedāvājuma lielumu, otrā cēloņsakarība ir ārpuscenu faktoru iedarbība uz piedāvājuma izmaiņām. Trešā- galējo ražošanas izmaksu sakars ar piedāvājumu.
• Peļņas loma. Būtībā minētajām cēloņsakarībām pievienojas ceturtais elements- peļņa kā starpība starp cenu un galējām ražošanas izmaksām. Peļņa ir rezultāts un vienlaikus visspēcīgākais motīvs piedāvājuma izmaiņām.
…
R. Campbell sāk ar to, ka paskaidro, kas ir Tirgus -institūcija vai mehānisms, kas apvieno konkrētu preču un pakalpojumu pircējus un pārdevējus. Kuru starpā preces vai pakalpojumi tiek vai nu piedāvāti vai pieprasīti, bet pieprasījuma un piedāvājuma teoriju rada pieņēmumi par pirkšanu un pārdošanu, par cenām un daudzumiem, Ikdienā ar pieprasījumu saprot vajadzības vai izdevumus kādas preces iegādei, tomēr tā ir daudz sarežģītāka ekonomiskā parādība, un lai to izprastu, ir jānoskaidro aspekti, kurus tas ietver: • preces pieprasītais daudzums • pieprasījuma likums • pieprasījuma līkne • pieprasījuma daudzuma izmaiņas un pārvietošanās pa pieprasījuma līkni • pieprasījuma izmaiņas un pieprasījuma līknes nobīde. preces pieprasītais daudzums ir kādas preces vai pakalpojuma daudzums, ko patērētāji vēlas un ir spējīgi nopirkt par noteiktu cenu noteiktā laika periodā. Tas sākas ar vēlmi, tad ar naudu, un tikai tad, kad ir šie abi komponenti ir realizējušies, ir iespējams darījums un pieprasītā daudzuma uzskaitījums. Tātad tas ir cilvēka vēlēšanās un gatavībā iegūt lietošanā noteiktu preci vai pakalpojumu par pieņemamu cenu, turklāt noteiktā laika periodā.
