Viens no galvenajiem cenas ietekmējošajiem faktoriem tirgū ir konkurence. Jo lielāka konkurence, jo kvalitatīvāki produkti un pakalpojumi. Tā ir neatņemama tirgus ekonomikas sastāvdaļa. Ekonomiskajā literatūrā tiek apskatīti šādi konkurences veidi: pilnīgā konkurence, monopolistiskā konkurence un nepilnīgā konkurence, kurā ietilpst monopols un monopsons, oligopols un oligopsons. Konkrēti monopols pastāv, ja tirgū ir viens vienīgs preces vai pakalpojuma piedāvātājs. Šāda tipa tirgū pastāv konkurences trūkums, vienkārši konkurentu nav. Tādus piemērus var atrast elektrības, dzelzceļa un pasta pakalpojumu tirgos. To visu bieži piedāvā valsts īpašumā esošās nozares, kurām ir monopola spēks.
Tā kā konkurentu attiecīgajās nozarēs nepastāv, tad monopols var brīvi noteikt cenu, par kādu piedāvāt savas preces un pakalpojumus. Un reizēm šī cena ļoti ievērojami pārsniedz ražošanas izmaksas, tādējādi nesot monopoliem ievērojamu peļņu. Patērētājiem nākas maksāt monopola noteikto cenu vai arī jāatsakās no šī pakalpojuma vai preces. Ne vienmēr ir viegli to izlemt, jo monopoli parasti dominē patērētājam svarīgās nozarēs, kā, piemēram, elektrības piegādē. Tā kā pastāv tehnoloģiju laikmets un ļoti daudzas ikdienas darbības ir atkarīgas tieši no elektrības pielietojuma, cilvēki nevar iedomāties savu dzīvi bez elektrības, tāpēc ir spiesti maksāt monopola noteikto cenu. Konkurence ir ļoti svarīga patērētājam, jo lielas konkurences gadījumā ieguvējs vienmēr būs patērētājs.…
Pēc definīcijas monopols ir tirgus stāvoklis, kurā ir tikai viens ražotājs, kura precei nav tuvu aizvietotāju un tirgū pastāv barjeras jaunu uzņēmumu iesaistīšanai nozarē. Šis pārdevējs var nostādīt pats savu cenu atbilstoši interesēm, jo nav konkurences un cilvēki nevar izvēlēties lētākus pakalpojumus. Tātad sīkāk skatot, monopols ir tirgus struktūra, kurā darbojas tikai viens vienīgs uzņēmums, kas ražo vai pārdod visas viena veida produkta vienības noteiktā tirgū. Praktiski citiem pārdevējiem nav iespējas iekļūt šajā tirgū. Monopols nozīmē, ka tikai šis monopolists pārstāv kādu nozari, kas arī veido visu nozarē ražoto produktu piedāvājumu.