-
Nākotnes izaicinājums - klonēšana
Nr. | Название главы | Стр. |
Ievads | 3 | |
1. | Bioloģiskais aspekts | 4 |
1.1. | Gēnu inženierijas attīstība | 5 |
1.2. | Šodienas sasniegumi gēnu inženierijā | 6 |
1.2.1. | Dzīvnieku klonēšana | 6 |
1.2.2. | Cilvēka orgānu klonēšana | 8 |
1.2.3. | Pirmie mēģinājumi klonēt cilvēku | 9 |
2. | Klonēšanas juridiskie aspekti | 10 |
3. | Sociālie un medicīniskie aspekti | 14 |
3.1. | Sociālās, medicīniskās pretrunas | 15 |
3.2. | Kā zinātnieki risina šīs pretrunas? | 16 |
4. | Klonēšanas ētika | 18 |
4.1. | Reliģisko organizāciju viedokļi attiecībā uz klonēšanu | 18 |
4.2. | Iespējamā klonēta cilvēka psiholoģija | 20 |
Secinājumi | 22 | |
Nobeigums | 23 | |
Svešvārdu skaidrojums | 24 |
Manuprāt pašreiz sabiedrībā ļoti aktuāls ir jautājums par to vai atļaut, vai aizliegt klonēšanu. Šī problēma nemētājās kaut kur stūrī gaidīdama, kad tai ķersies klāt. Tā pati sevi piesaka. Tas ir tas, ar ko mums ir jāsaskaras šodien, rīt. Tas man deva motivāciju tuvāk papētīt, kas tad īsti notiek klonēšanas procesā un vai patiešām šim zinātnes sasniegumam varētu būt neatgriezeniskas sekas. Mans darba mērķis ir parādīt, ka uz šo “problēmu” ir iespējams skatīties no dažādiem redzes viedokļiem. Vēlos arī ar tuvāku šī procesa izpēti saprast vai es pati to atbalstu, vai neatbalstu, jo nevar spriest par kaut ko īsti nezinot, kas tas ir. Tāpēc mana darba hipotēze ir – mēs vēl pašlaik neesam morāli gatavi pieņemt šos cilvēka radītos klonus. Kā pētījuma objekts man ir šis klonēšanas process un tā ietekme uz sabiedrību un katru cilvēku atsevišķi. Rakstot šo darbu izmantoju visdažādāko literatūru, tā kā manas zināšanas šajā jomā aprobežojās ar televizora skatīšanos un avīžu lasīšanu. Darba sākumā tiks aplūkots kā šo procesu veic, kādā attīstības līmenī tas ir pašreiz, līdz beidzot, kāds tam visam ir iznākums un kāds tas varētu būt nākotnē. Pētījuma metodes esmu izvēlējusies visdažādākās, lai maksimāli izskaidrotu savas izvirzītās hipotēzes domu. Un tās ir dažādas grāmatas, intervijas, to datu apstrāde, arī dažādu cilvēku domas sakarā ar šo lietu. Mana darba praktiska izmantošana varētu būt tāda, ka tas varētu noderēt kā mācību līdzeklis, piemēram, bioloģijas, vai arī psiholoģijas stundās un arī ārpus stundām. Vai arī kā papildus mācību materiāls.…
Klonēšana apskatīta no dažādiem aspektiem - bioloģiskā (Gēnu inženierijas attīstība, sasniegumi gēnu inženierijā), juridiskā (likumi un normatīvi kas atļauj vai aizliedz tādas darbības), sociālie un medicīniskie (pretrunas starp sabiedrību un medicīnas darbiniekiem šajā jautājumā), klonēšanas ētika (Reliģisko organizāciju viedokļi attiecībā uz klonēšanu, iespējamā klonēta cilvēka psiholoģija). Darbā ietverts arī svešvārdu skaidrojums.
