-
Filmas "Paranoja" semiotiskā analīze
Skolā Keils rupji pārkāpj noteikumus. Darbība notiek telpā, kur ir viens, pusapļa galds vairākos paaugstinājumos, pašā augšā atrodasdivi karogi, viens ASV valsts karogs, bet otrs konkrētā štata, kur notiek darbība. Starp karogiem sēž gados vecs vīrietis. Viņš ir tērpies melnā tērpā. Telpas stūrī stāv policists. Vienā galda mala sēž puisis ar savu mammu un advokātu, bet otrā pusē skolotājs, kuram viņš iesita. Pēc šīs ainas varam secināt, ka darbība notiek tiesas zālē. Tiek paziņots sods, un skolniekam uzliek 3 mēnešus mājas režīmu. Ap kāju apliek īpašu GPS sistēmu, un pārkāpjot noteikto metru skaitu, kas ir atļauts pārvietoties pār savas mājas pagalmu, uzreiz aiziet signāls policijas iecirknim un ierodas apsardze.
Keils aiz garlaicības mājās skatās televizoru, ēd pārmērīgi daudz saldumus, padzeras dzērienu no skārda bundžiņas un sāk rīstīties, viņam palika slikti, par to liecina arī viņa sejas izteiksme. Nākamajā kadrā ir redzamas durvis un dzirdama skaņa kā nolaiž ūdeni labierīcībās. Varam secināt, ka tā ir vannas istaba un, ka puisim bijis ļoti slikti, iznākot no tualetes viņš vēl berzē savu vēderu, viņam tas sāp.
Filmas septiņpadsmitajā minūtē puiša istaba ir ļoti nekārtīga, un viņš istabas vidū uz krēsla ir aizmidzis. Viņu pamodina troksnis, kas ir kaut kur ārā pagalmā. Viņš samiegojies pieiet pie loga un ar aizvien lielāku interesei skatās, kas tur notiek.…
Esejā tika analizēta 2007. gada filma "Paranoja". Filmas gaitā meklēju un analizēju zīmes, kas tiem raidītas skatītājam. Piemēram, ko skatītājam vēsta kameras novietojums, fona mūzika, tēlu ķermeņa valoda, žesti utt. Citāts: "Kad Keilu pieceļ skolotājs, tas uzdod jautājumus, lai pārbaudītu viņš ir izpildījis mājas darbu, bet viņš stostās, vairākas reizes atkārto vienu un to pašu vārdu, it ka labodams, bailīgi skatās apkārt, bet ik pa laikam saņemas ieskatīties skolotājam acīs. Šie žesti un ķermeņa valoda vēsta par to, ka jaunais cilvēks nav izpildījis mājas darbu, nervozē un ka nesaprot par ko iet runa." Augstskolas darbs, kursā komunikācija un semiotika. Atzīme - 9.
