-
Pārspriedums par G.Donicetti operu "Lucia di Lammermoor"
Atgriežoties pie operas, es vēlos minēt, ka šajā darbā es saskatīju to, ko es nekad (vismaz tā ceru) nedarītu, nevis otrādi. Kā viens no piemēriem, ko es es aizguvu ir situācija, kad Lučija parakstīja laulības dokumentus. Viņa nevarēja pagaidīt, kamēr ieradīsies viņas mīļotais vai kaut kā mistiski sazināties ja ne ar viņu, tad kādu citu?! Lūk to es nesapratu. Kā viņa var visam atmest tik vienkārši ar roku? Man šķiet, ka es principa pēc vienkārši neprecētu to cilvēku, aizbēgtu. Neticu, ka to nevarēja izdarīt. Arī citās situācijās... Es gaidu, ticu, ka viss nokārtosies, nevis vienkārši pieņemu jaunu lēmumu.
No šīs operas es paņēmu jau minēto ideju par to, ka nav atpakaļceļa vai citu „mistisku” ideju. Tikai uz priekšu. Neskatīties ne pa labi, ne kreisi! Ticēt sev! Saviem spēkiem, iet uz mērķi! Ja ir apsolīts, tad turēties pie sava solījuma. Pat kā Solveiga no „Pēra Ginta”. Lai cik naivi un muļķīgi tas nebūtu, viņa ticēja, turēja savu solījumu, gaidīja... Arī tagad manā profesionālajā darbībā ir šāda „krīze”, kad īsti nezini, ko darīt. Palikt pie tā, kas ir vai riskēt (laika trūkuma dēļ) un iet uz priekšu! Jā, ir ļoti svarīgi, ka cilvēkam dzīvē ir „atskaites punkti”. Manā gadījumā – klavieru ieskaites. Bet vai tad šo ieskaišu dēļ es mācos, spēlēju un, visbeidzot, dzīvoju?! Pēc 5, 10 gadiem tās ieskaites būs „kaķim zem astes”, bet tiks atminētas tās sajūtas, emocijas, ko es piedzīvoju. Vai vienatnē, vai daloties ar citiem..
Nobeigumā es vēlos minēt, ka dzīve tāda operas izrāde vien ir. …
Iepazīstoties ar G. Doniceti operu „Lucia di Lammermoor”, man prātā uzreiz atausa kāds Ļ. Tolstoja citāts par dzīves jēgu: „Ir slikti, ja cilvēkam dzīvē nav nekā tāda, kura dēļ viņš būtu gatavs mirt.” Arī šajā operā un Salvatores Kammarāno libretā pēc Valtera Skota romāna „Lammermūras līgava” skaidri tika atainota mīlestība, kuras dēļ kāds bija gatavs cīnīties un atdot savu dzīvību. Šajā pārspriedumā, pirmkārt, es vēlētos raksturot kādu operas varoni (viņa vērtības, attieksmes, rakstura īpašības); otrkārt, kādus komunikācijas paņēmienus izmanto varonis; treškārt, kādas personības īpašības, vērtības, vajadzības un attieksmes ir operas varoņa uzvedības pamatā. Turpinājumā es apskatīšu arī savas personības īpašības, vajadzības un vērtības, un idejas, ko es aizguvu iepazīstoties ar šo operu.
