Дипломная
Гуманитарные науки
Педагогика
Abstrakcionisms un zinātne kā iedvesmas avots vizuālās mā...-
Abstrakcionisms un zinātne kā iedvesmas avots vizuālās mākslas stundās
2011–2015 гг.
Nr. | Название главы | Стр. |
IEVADS | 6 | |
1. | MĀKSLA, ZINĀTNE UN ABSTRAKCIONISMS – NEREDZAMĀ PASAULE MĀKSLĀ | 9 |
1.1. | Abstrakcionisms kā redzamās realitātes fragments | 9 |
1.1.1. | Ieskats abstrakcionisma vēsturē 20. gs. pirmajā pusē | 12 |
1.1.2. | Ieskats abstrakcionisma vēsturē un abstrakcionisti 20. gs. otrajā pusē | 16 |
1.2. | Zinātnes atklājumi, kas ietekmē mākslas darbu radīšanu | 21 |
1.3. | Mākslinieki, kuru mākslu ietekmē zinātnes atklājumi | 24 |
1.3.1. | Klarija Reisa (Klari Reis) | 25 |
1.3.2. | Lūks Džerams (Luke Jerram) | 28 |
2. | UZDEVUMU KOPAS IZVEIDES PRIEKŠNOSACĪJUMI | 31 |
2.1. | Uzdevumu kopas izveides saistība ar Valsts pamatizglītības standartu vizuālajā mākslā | 32 |
2.2. | Pusaudžu vecumposma raksturojums un tā atbilstība mācību tēmas apguvei | 34 |
2.3. | Mācību tēmas realizēšanai izmantojamās mācību metodes | 37 |
3. | UZDEVUMU KOPAS IZVEIDE UN PEDAGOĢISKĀ IZMĒĢINĀJUMA DARBĪBA | 40 |
3.1. | Mācību uzdevumu kopas izveide un raksturojums | 42 |
3.2. | Vērtēšanas kritēriji un skolēnu darbu vērtēšana | 49 |
3.3. | Mācību tēmas satura aprobācija un iegūto rezultātu analīze | 53 |
3.4. | Visu rezultātu un skolēnu aptaujas anketu analīze | 57 |
IZMANTOTĀ LITERATŪRA UN AVOTI | 64 | |
PIELIKUMI | 68 |
SECINĀJUMI
1. Diplomdarba “Abstrakcionisms un zinātne kā iedvesmas avots vizuālās mākslas stundās” izstrādes laikā, analizējot literatūras avotus, veidojot tēmas apguvei paredzēto metodisko materiālu un aprobējot to praksē, kā arī apkopojot diplomdarba rezultātus, secināts:
2. Pieejamās literatūras un informācijas avotu izpēte liecina par mācību tēmas pozitīvajām un plašajām pielietošanas iespējām vizuālās mākslas stundās.
3. 20. gs. otrās puses abstrakcionisti atšķirībā no 20. gs. pirmās puses abstrakcionistiem gleznoja, balstoties ne tikai uz savām jūtām un emocijām, bet arī uz redzamās pasaules daļu, kas sevī ietver arī priekšmetisko pasauli. Šie mākslinieki radīja jaunu abstrakciju – veidoja gleznas ne tikai kā subjektīvās pasaules atspulgu, bet arī kā realitātes tiešu attēlojumu.
4. Mūsdienās reti var atšķirt mākslinieku no zinātnieka un zinātnieku no mākslinieka. Daži no 21. gs. dinamiskākajiem mākslas darbiem tikuši radīti nevis studijās, bet laboratorijās, kur mākslinieku filozofiski un sociāli jautājumi inovatīvi savienojas ar zinātniskiem un tehnoloģiskiem pētījumiem. Mākslinieku darbu diapazons ir dažādas kategorijas, sākot ar mikrobioloģiju, anatomiju, informācijas tehnoloģijām, dažāda veida instalācijām un beidzot ar kinētiku, un robotiku.
5. Klarija Reisa un Lūks Džerams ir 21. gs. mākslinieki, kuru darbu iedvesmas avots ir zinātne – dažādi mikroorganismi un baktērijas, abi savos darbos izmanto personīgo pieredzi un pārliecības, vienlaicīgi paužot universālas idejas. Abu mākslinieku māksla auditorijai sniedz emocionālo pamatpārdzīvojumu, kas var mainīt līdzšinējo pasaules redzējumu un uzskatus. Mākslinieces Klarijas Reisas darbu reprodukcijas darba autore atzina kā lieliski piemērotas, lai izmantotu uzdevumu izstrādei.
6. Pusaudžu vecumposmam raksturīga spēja domāt loģiski ar abstrakcijām, kā arī vēlēšanās darboties un prasme pārvarēt šķēršļus un grūtības. Tas ir arī laiks, kad raksturīga sevis un apkārtējās pasaules izzināšana, tātad pusaudzis būs gatavs apgūt mācību tēmu, kura saistīta ar mūsdienu aktualitātēm un nebaidīsies eksperimentēt. Pusaudžu vecumposmā skolēniem ir izteikta tendence parādīt sevi kā īpašu, orģinālu personību un spēja apgūt jaunas prasmes, to veiksmīgi var izmantot, iepazīstinot skolēnus ar abstrakcionismu, kurš saistīts ar zinātni.
7. Mācību tēma ir tieši saistāma ar grupu darbu un eksperimenta metodi, kas ir atbilstošas izmantošanā darbā ar pusaudžiem, jo attīsta sociālās prasmes un tik ļoti vajadzīgo iekšējo brīvību. Skolēniem patīk dažādība mācību procesā, un izmantojot dažādas mācību priekšmeta specifikai neraksturīgas mācību metodes, skolēni ne tikai iegūst zināšanas par tēmu, bet arī apgūst prasmes un iegūst attieksmes.…
ANOTĀCIJA Diplomdarba tēma ir “Abstrakcionisms un zinātne kā iedvesmas avots vizuālās mākslas stundās”. Darba mērķis ir pētīt, kā 7. klases vizuālās mākslas stundās kā iedvesmas avotu var izmantot abstrakcionismu un zinātni. Diplomdarbs sastāv no trijām nodaļām. Darba pirmajā nodaļā izpētīts abstrakcionisma mākslas virziens, tā populārākie mākslinieki un zinātnes disciplīnas, kas ietekmē mākslas darbu radīšanu 21. gs., kā arī māksliniekus, kuru iedvesmas avots ir šie zinātnes atklājumi. Otrajā nodaļā izstrādāti uzdevumu kopas izveides priekšnosacījumi, kas ietver mācību tēmas realizēšanai izmantojamās mācību metodes, mācību priekšmeta satura reglamentējošo dokumentu izpēti un pusaudža vecumposmu. Trešajā nodaļā aprakstīta uzdevumu kopas izveide, atspoguļota pedagoģiskā izmēģinājuma darbība, materiāli tēmas realizēšanai, aprobēts izstrādātais mācību saturs un analizēti iegūtie rezultāti. Pieejamās literatūras un informācijas avotu izpēte, kā arī mācību tēmas realizācija praksē liecina par tās aktualitāti, pozitīvajām un plašajām izmantošanas iespējām vizuālās mākslas stundās. Darba nobeigumā ir apkopotas atziņas par pedagoģisko praksi, apkopoti anketēšanas rezultāti un veikti secinājumi. Atslēgvārdi: abstrakcionisms, vizuālā māksla 7. klasei, zinātne, eksperiments SATURS IEVADS 6 1. MĀKSLA, ZINĀTNE UN ABSTRAKCIONISMS – NEREDZAMĀ PASAULE MĀKSLĀ 9 1.1. Abstrakcionisms kā redzamās realitātes fragments 9 1.1.1. Ieskats abstrakcionisma vēsturē 20. gs. pirmajā pusē 12 1.1.2. Ieskats abstrakcionisma vēsturē un abstrakcionisti 20. gs. otrajā pusē 16 1.2. Zinātnes atklājumi, kas ietekmē mākslas darbu radīšanu 21 1.3. Mākslinieki, kuru mākslu ietekmē zinātnes atklājumi 24 1.3.1. Klarija Reisa (Klari Reis) 25 1.3.2. Lūks Džerams (Luke Jerram) 28 2. UZDEVUMU KOPAS IZVEIDES PRIEKŠNOSACĪJUMI 31 2.1. Uzdevumu kopas izveides saistība ar Valsts pamatizglītības standartu 32 vizuālajā mākslā 32 2.2. Pusaudžu vecumposma raksturojums un tā atbilstība mācību tēmas apguvei 34 2.3. Mācību tēmas realizēšanai izmantojamās mācību metodes 37 3. UZDEVUMU KOPAS IZVEIDE UN PEDAGOĢISKĀ IZMĒĢINĀJUMA DARBĪBA 40 3.1. Mācību uzdevumu kopas izveide un raksturojums 42 3.2. Vērtēšanas kritēriji un skolēnu darbu vērtēšana 49 3.3. Mācību tēmas satura aprobācija un iegūto rezultātu analīze 53 3.4. Visu rezultātu un skolēnu aptaujas anketu analīze 57 IZMANTOTĀ LITERATŪRA UN AVOTI 64 PIELIKUMI 68 1. pielikums. Vērtēšanas tabulas 69 2. pielikums. 20. gs. abstrakcionisma spilgtāko mākslinieku darbu reprodukcijas 71 3. pielikums. Mākslinieki, kuru mākslu ietekmē zinātnes atklājumi 77 4. pielikums. 21. gs. mākslinieki, kuru mākslu ietekmē zinātnes atklājumi 81 5. pielikums. Klarija Reisa (Klari Reis). Dienas trauks 82 6. pielikums. Klarija Reisa (Klari Reis). Hipohondrija 83 7. pielikums. Klarija Reisa (Klari Reis). Ielas anatomija un Aptiekas projekts 84 8. pielikums. Lūks Džerams (Luke Jeram). Stikla skulptūra 85 9. pielikums. Lūks Džerams (Luke Jeram). Baktērijas skulptūra un Debesu orķestris 86 10. pielikums. 1. un 2. mācību uzdevuma modelēšana skicē 87 11. pielikums. 3. uzdevuma modelēšana skicē 88 12. pielikums. 4. uzdevuma modelēšana skicē 89 13. pielikums. Aptaujas anketa 90 14. pielikums. Prezentācija “Abstrakcionisms” 91 15. pielikums. Prezentācija “Akvareļu krāsu tehnikas” 92 16. pielikums. Prezentācija “Mākslinieki, kuru mākslu ietekmē zinātnes atklājumi” 93 17. pielikums. Prezentācija “Māksla, kura balstīta uz zinātni un tehnoloģijām” 94 18. pielikums. Mācību stundas plāns mācību tēmas apguvei 7. b klasē 95 19. pielikums. Skolēnu (7. b klases) mācību sasniegumu rezultātu vērtējums 97 20. pielikums. Skolēnu darbi 1. uzdevumam “Emociju asociācijas” 98 21. pielikums. Skolēnu darbi 2. uzdevumam “Petri gleznas kopija” 101 22. pielikums. Skolēnu darbi 3. uzdevumam “Ģeometrizācija” 104 23. pielikums. Skolēnu darbi 4. uzdevumam “Baktērijas” 107 24. pielikums. Attēli par mācību procesa norisi 109 IEVADS Māksla cilvēci pavada kopš tās pirmsākumiem, ļaujot ne tikai radoši izpausties, bet arī paust attieksmi pret pasauli un tās sniegtajām iespējām. Tā ir realitātes atspoguļošanas, izzināšanas un pārvēršanas veids, tā ir pieredzes nodošanas un sadarbības līdzeklis. Laika gaitā, mainoties sabiedrības vērtībām, priekštatiem un vajadzībām, izpratnei par skaisto un neglīto, dzīvo un nedzīvo, mainās arī māksla un ar to saistītās nozīmes, iegūstot aizvien jaunas izteiksmes formas un saturu, paplašinot izpratni par radošo darbību un tās iespējām jeb potenciālu. Mākslai, tās funkcijām un izmantošanas iespējām aizvien paplašinoties ir izveidojusies prakse, ka mākslas nozaru pārstāvji visā pasaulē savā profesionālajā darbībā izmanto zinātnes sniegtās iespējas, ļaujot ievērojami bagātināt mākslas metožu, stilu un tehniku klāstu, kas mākslai ļauj iziet no klasiskās izpratnes un konteksta. Tas nozīmē to, ka mākslinieki kā iedvesmas avotu neizmanto tikai savas jūtas un emocijas, kā tas bija aktuāli abstrakcionisma mākslas virzienā 20. gs. sākumā, bet arī dažādas zinātnes disciplīnas tai skaitā – laboratorijās redzēto, tātad arī priekšmetisko pasauli un dabu................................
- Abstrakcionisms un zinātne kā iedvesmas avots vizuālās mākslas stundās
- Izglītība un zinātne
- Zinātne Latvijā
-
Ты можешь добавить любую работу в список пожеланий. Круто!Sākumskolēnu priekšstatu īpatnības par sociālajām lomām, personības īpašībām un pašvērtējumu
Дипломная для университета50
-
Literatūra kā bērnu radošās darbības sekmētāja vecākajā pirmsskolas vecumā
Дипломная для университета59
Оцененный! -
Skolotāja un skolēna sadarbība Annas Brigaderes pasaku lugas "Sprīdītis" apguves stundās 5.klasei
Дипломная для университета90
Оцененный! -
Integrēts mācību saturs izglītojamo dzīvesprasmju attīstībā mājturības un tehnoloģiju mācībās 6.klasē
Дипломная для университета54
Оцененный! -
Mazvērtības izjūtas izpausmes un to pedagoģiskās korekcijas iespējas vecākajā pirmsskolas vecumā
Дипломная для университета125